Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 29 | 4 | 85-102

Article title

Kulturowe bariery rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki

Authors

Content

Title variants

EN
The cultural barriers of innovation development of the Polish economy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja przeszkód kulturowych hamujących rozwój innowacyjności polskiej gospodarki oraz wskazanie działań publicznych osłabiających ich negatywny wpływ. W artykule przedstawiono ocenę zdolności do współpracy polskiego społeczeństwa, niezbędnej do tworzenia i upowszechniania innowacji. Ocenę zdolności do kooperacji przeprowadzono na podstawie wyników badań społecznych zawartych w Europejskim sondażu społecznym i Diagnozie społecznej. Wśród barier podstawowe znaczenie mają: niezdolność do współpracy, niski poziom zaufania i negatywne nastawienie społeczne do biznesu. Rozwój przedsiębiorczości można traktować jako warunek wstępny rozwoju innowacyjności. Mimo licznych deklaracji i realizacji pewnych pozytywnych działań przez rząd obecny model rozwoju prowadzi polską gospodarkę i społeczeństwo w przeciwnym kierunku. Model ten polega na ograniczaniu wolnego rynku, zwiększaniu udziału państwa w gospodarce i zdejmowaniu odpowiedzialności z jednostki. Buduje i utrwala się w ten sposób postawy roszczeniowe, a tym samym pozbawia społeczeństwo zdolności do konkurowania w globalnej gospodarce. Państwa jest coraz więcej tam, gdzie jego obecność wydaje się dyskusyjna. Natomiast tam, gdzie nie ma go kto zastąpić, państwo niejako abdykowało (wymiar sprawiedliwości, służba zdrowia).W tych warunkach bardzo pożądane stają się działania publiczne polegające na rozwijaniu umiejętności współpracy, zaufania i kapitału społecznego.
EN
This paper is aimed at identifying the cultural obstacles hindering the development of the innovative Polish economy and recommends public activity reducing their negative influence. The article presents the results of evaluation of capability for cooperation and confidence of Polish society coming from European Social Survey and Diagnoza Społeczna [Social Diagnosis]. The most important cultural barriers are incapability for cooperation, low level of confidence and society’s mind-set. The development of entrepreneurship can be treated as the fundamental condition for the development of innovation. The currently realized model of development is moving the economy and society in Poland in the opposite direction. It is based on restricting the free market, the extension of the government in the economy and taking responsibility from individuals. This phenomenon reduces our chances at an improved standard of living in the future and the ability to compete in the global economy. We can see the increasing participation of the state in sectors where its presence is debatable, however where no one can replace it, it seems that government has abdicated (the health care sector, jurisdiction). Under such circumstances it is increasingly important to develop public activity in direction of cooperation, social capital and confidence.

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Politologii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

References

  • Batorski, D. (2013). Kapitał społeczny i otwartość jako podstawa innowacyjności. W: P. Zadura- -Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. a: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.Warszaw
  • Bendyk, E. (2013). Innowacje w kryzysie. Paradoksy rozwoju. W: P. Zadura-Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Boni, M. (red.) (2009). Polska 2030: wyzwania rozwojowe. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  • Bukowski, M., Szpor, A., Śniegocki, A. (2014). Innowacyjność polskiej gospodarki. Ekonomia i Zarządzanie, 1, 6–20.
  • Christensen, C. (2012, 3 listopada). A capitalist’s dilemma. Whoever wins on Tuesday. New York Times.
  • Czapiński, J. (2011). Miękkie kapitały a dobrobyt materialny: wyzwania dla Polski. W: J. Czarnota- -Bojarska, I. Zinserling (red.). W kręgu psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Czapiński, J., Panek, T. (red.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Quarterly of University of Finance and Management in Warsaw, 7.
  • Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. W: P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (red.). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego sondażu społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
  • Drozdowski, R., Zakrzewska, A., Puchalska, K., Morchat, M., Mroczkowska, D. (2010). Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9721.pdf
  • Duch, B.J., Groh, S.E., Allen, D.E. (2001). The Power of Problem-Based Learning. Sterling: Stylus Publishing.
  • Dzierżanowski, M. (2012). Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku. Rekomendacje grupy roboczej ds. polityki klastrowej. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://poig.parp.gov.pl/files/74/81/545/14669.pdf
  • Garbicz, A. (2013). Gospodarka w czasie turbulencji. Instytut Idei. Warszawa: Instytut Obywatelski.
  • Geodecki, T., Gorzelak, G., Górniak, J., Hausner, J., Mazur, S., Szlachta, J., Zaleski, J. (2012). Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
  • Geodecki, T., Hausner, J., Majchrowska, A., Marczewski, K., Piątkowski, M., Tchorek, G., Tomkiewicz, J., Weresa, M. (2013). Konkurencyjna Polska. Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
  • Hryniewicz, J. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Lin, N. (2001). Social capital: a theory of social structure and action. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Nahapiet, J., Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2).
  • Nowak, P. (2012). Poziom innowacyjności polskiej gospodarki na tle krajów UE. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19, 142–152.
  • Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2007). Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
  • Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2008). Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
  • Plawgo, B., Kornecki, J. (2010). Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://badania.parp.gov.pl/ files/74/75/76/487/494/10557.pdf
  • Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008). OECD/ Eurostat, wydanie 3, tłum. D. Przepiórkowska.
  • Polak, K., Haber, A. (2014, 15 listopada). Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość. Harward Business Review Polska. Pozyskano z http://www.hbrp.pl/news.php?id=643
  • Prestiż zawodów (2014; 2015, 5 stycznia). Komunikat badań BS 164/2013. CBOS. Pozyskano z http:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF
  • Przedsiębiorczość w kulturze. Wyniki audytu semiotycznego przedsiębiorczości (2014, 12 listopada). Semiotic Solutions Polska. Pozyskano z http://www.pte.org.pl/attachments/article/677/ Badania%20semiotyczne%20w%20ewaluacji.pdf
  • Rachwał, T. (2010). Struktura przestrzenna i działowa przemysłu Polski na tle Unii Europejskiej w dwudziestolecie rozpoczęcia procesów transformacji systemowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 105–124.
  • Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Siuta-Tokarska, B. (2010). Konkurencyjność i innowacyjność polskiej gospodarki na tle wybranych gospodarek zagranicznych. W: A.P. Balcerzak, E. Rogalska (red.). Stymulowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnej gospodarki wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Sztabiński, P.B, Sztabiński, F. (red.) (2014). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
  • Unijna tablica innowacyjności z 2014 roku (2015, 4 stycznia). Pozyskano z http://ec.europa.eu/enterprise/ policies/innovation/files/ius/ius-2014_en.pdf
  • Zioło, Z. (2012). Miejsce innowacyjności w kształtowaniu procesu rozwoju gospodarczego układów przestrzennych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 9–32.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-89a78223-dab9-4709-bc78-18161aea740b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.