Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1(15) | 183-200

Article title

Perła Morza Śródziemnego – Majorka

Content

Title variants

EN
Pearl of the Mediterranean Sea – Majorca

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W pierwszej części artykułu dokonano skrótowej oceny wybranych atrakcji turystycznych Majorki. Turystów przybywających na wyspę przyciągają nie tylko piękne piaszczyste i kamieniste plaże, malownicze zatoczki, ale i parki narodowe czy położone na wyspie jaskinie. Turystów przyciąga też sięgające czasów najdawniejszych bogactwo historyczne, reprezentowane przez liczne zabytki zarówno świeckie jak i sakralne. To miejsce warto odwiedzić choćby dla poznania wspaniałej kultury i sztuki oraz zwyczajów i obyczajów miejscowej ludności. Druga część artykułu przedstawia analizę infrastruktury turystycznej Majorki a także metodę planowania strategicznego (analizę SWOT). Majorka ma szczególny urok, który przyciąga turystów i sprawia, że powracają oni na wyspę wielokrotnie.
EN
The first part of the article analyses briefly selected tourist attractions of Majorca. Tourists traveling to the island are drawn not only to the beautiful, sandy, and stony beaches, picturesque bays, but also the scenic national park and caves. The island, however, is not only admired for those qualities but for its historical traditions which left behind monuments – both secular and sacral. This place is worth visiting for its spending culture and art and also for the customs and habits of the local communities. The second part of the article contains an analysis of tourist infrastructure and a strategic planning method (SWOT analysis). Majorca has an alluring quality that attracts tourists and makes them return frequently.

Year

Issue

Pages

183-200

Physical description

Dates

printed
2010-06

Contributors

  • Wydział Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 31-571 Kraków, Al. Jana Pawła II 78

References

  • Castillo A.V. 2006. Valldemossa. Llucmajor: Editado por.: Repreco C.B. ISBN 84-89403-09-0.
  • Cieślikowski K., Żemła M. 2002. Pozycjonowanie obszaru recepcji turystycznej z wykorzystaniem map percepcji. "Marketing i Rynek" nr 2, s. 20–21.
  • Community at the Sanktuary of Lluc. 2003. Lluc – Mallorca – Words and Image. Llucmajor: Editado por.: Repreco C.B. ISBN 84-89403-01-5.
  • Dziedzic E. 1998. Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego. Monografie i Opracowania Szkoły Głównej Handlowej nr 442, s. 9. Warszawa: SGH.
  • Goncalves V.F.C., Aguas P.M.R. 1997. The Concept of Life Cycle, An Application to the Tourism Product. "Journal of Travel Research" nr 4, s. 24.
  • Kozioł L., Muszyński Z. 2009. Determinanty rozwoju turystyki na obszarach leśnych Małopolski. "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" nr 3(14), s. 166.
  • Kruczek Z. 2005. Europa geografia turystyczna. Kraków: Proksenia. ISBN 83-921418-3-0.
  • Lee P. 1999. Majorka i Minorka. Bielsko-Biała: Pascal. ISBN: 83-87696-42-0.
  • Materiały udostępnione przez Ambasadę RP w Madrycie. 2005.
  • Rudnicki B. 2007. Majorka i Ibiza. Warszawa: Wydawnictwo Mediaprofit. ISBN 978-83-60174-76-0.
  • Stasiak A., Włodarczyk B. 2003. Produkt turystyczny – miejsce. "Turyzm" t. 13, z. 1, s. 26.
  • Stasiak A. 2005. Strategie rozwoju produktu turystycznego obszaru. W: Polityka turystyczna. Praca zb. pod red. A. Panasiuka. Szczecin – Kopenhaga: Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-89142-38-4.
  • Straszewicz L. 1982. Hiszpania. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-04037-8.
  • Wanagos M. 2005. Marketing w zarządzaniu turystyką w regionie. W: Polityka turystyczna. Praca zb. pod red. A. Panasiuka. Szczecin – Kopenhaga: Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-89142-38-4.
  • Zawistowska H. 2003. Rola Unii Europejskiej w poprawie jakości produktów turystycznych. W: Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. ISBN 83-01-14112-3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8a015a9b-4090-4408-bd30-a8d8174e8702
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.