Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 4 | 2 | 321-329

Article title

Strategia behawioralna wyznacznikiem sukcesu organizacji?

Content

Title variants

EN
Could a behavioural strategy be a determinant of an organization’s success?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie istoty strategii behawioralnych na tle różnych ujęć ze szczególnym uwzględnieniem strategii behawioralnych w kontekście postaw i/lub zachowań menedżerskich. W artykule przedstawiono różne perspektywy analizy strategii behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem strategii behawioralnej jako strategii postępowania jednostki (menedżera) wyrażonej jej postawą i/lub zachowaniem oraz determinującej charakter strategii organizacji.

Year

Volume

4

Issue

2

Pages

321-329

Physical description

Contributors

  • Dr inż., Katedra Strategii i Metod Zarządzania, Wydział Zarządzania, Informatyki i Finansów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu,

References

  • 1. Czerwonka M., Gorlewski B. (2012), Finanse behawioralne. Zachowania inwestorów i rynków, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • 2. Elster J. (1982), The case for methodological individualism, „Theory and Society” vol. 11, iss. 4.
  • 3. Grzelak J.Ł., Nowak A. (2007), Wpływ społeczny, w: Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, J. Strelau (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • 4. Hamer H. (2005), Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • 5. Hodkinson G.P. (2008), Strategic management, w: Introduction to Work and Organizational Psychology: A European Perspective (2 ed.), Chmiel N. (red.), Blackwell, Oxford.
  • 6. Hodkinson G.P., Healey M.P. (2008), Cognition in organizations, „Annual Review of Psychology” vol. 59.
  • 7. Kahnemann D., Lovallo D. (1993), Timid choices and bold forecasts: a cognitive perspective on risk-taking, „Management Science” vol. 39, iss. 1.
  • 8. Kożusznik B. (2005), Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa.
  • 9. Latanè B. (1981), The psychology of social impact, „American Psychologist” no. 36.
  • 10. Levinthal D.A. (2011), A behavioral approach to strategy – what’s the alternative?, „Strategic Management Journal” vol. 32, iss. 13.
  • 11. Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. (1998), Strategy Safari: A guided Tour of the Wids of Strategic Management, Free Press, New York.
  • 12. Obłój K. (2010), Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa.
  • 13. Ostrom E. (1997), A behavioral approach to the rational choice theory of collective action, „American Political Science Review” vol. 92, iss. 1.
  • 14. Penc J. (2002), Strategie zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • 15. Piórkowska K. (2012), A behavioural approach to strategy management: main dimensions, w: Selected Papers, Medidute I. (red.), „The 7th International Scientific Conference ‘Business and Management” vol. 1.
  • 16. Polowczyk J. (2012), Nowe wyzwania – strategie: behawioralna i neurostrategia, „Przegląd Organizacji” nr 12.
  • 17. Polowczyk J. (2012a), Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie w ujęciu behawioralnym, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • 18. Powell T.C., Lovallo D., Fox C.R. (2011), Behavioral strategy, „Strategic Management Journal” vol. 32, iss. 13.
  • 19. Ratyński W. (2005), Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • 20. Reber A.S., Reber E.S. (2005), Słownik psychologii, Scholar.
  • 21. Romanowska M. (2010), Recenzje, polemiki, omówienia, „Organizacja i Kierowanie” nr 2.
  • 22. Schelling T.C. (1978), Micromotives and Macrobehavior, W.W. Norton&Company, New York.
  • 23. Słownik socjologii i nauk społecznych (2006), PWN, Warszawa.
  • 24. Terelak J.F. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
  • 25. Walsh J.P. (1995), Managerial and organizational cognition: notes from a trip down Memory Lane, „Organization Science” vol. 3, iss. 3.
  • 26. Zajonc R.B. (1965), Social Facilitation, „Science” no. 149.
  • 27. Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody (1998), R. Krupski (red.), Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • 28. Zimbardo P.G. (2004), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-94920282-5b84-4e9e-b3e6-ce3a7fb8dacf
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.