Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 67 | 9: Sinologia | 119-138

Article title

Xiao Jing 孝經 – wczesne znaczenie pojęcia xiao 孝 i tłumaczenie tekstu

Authors

Title variants

EN
Xiao Jing 孝經 – Early Meaning of Xiao 孝 and Translation of Text

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł zawiera tłumaczenie na język polski klasycznego tekstu konfucjańskiego pt. Xiao Jing oraz analizę wczesnego znaczenia pojęcia xiao, zwykle tłumaczonego na angielski jako „filial piety”, czyli „synowska nabożność” lub „posłuszeństwo synowskie”. Osoba, która nauczyła się słuchać i opiekować się rodzicami, jest w stanie rozszerzyć to uczucie na innych poza rodziną. To sprawia, że xiao jest korzeniem ren, oznaczajacego przykładne zachowania wobec wszystkich ludzi. Dlatego uczenie się, jak zachowywać się zgodnie z xiao, jest pierwszym etapem konfucjańskiego samodoskonalenia. Xiao Jing, tradycyjnie przypisywane uczniowi Konfucjusza — Zengzi, zapewnia krótki, ale ważny wgląd w jedną z podstawowych konfucjańskich koncepcji etycznych.
EN
The paper contains translation of Confucian classical text Xiao Jing into Polish with analysis of early meaning of xiao, usually translated into English as a “filial piety.” Loving and caring for one parents while they are alive and offer sacrifices after their death is the core meaning of xiao. A person who learnt to obey and care for parents is able to extend that feeling to others outside the family. That makes xiao the root of ren — an exemplary behaviour towards all people. Hence learning how to behave in xiao way is first stage of Confucian self-developement. Traditionally ascribed to Confucius’ student Zengzi, Xiao Jing provides short but important insight into one of Confucian core ethical concepts.

Year

Volume

67

Issue

Pages

119-138

Physical description

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych

References

  • Knapp, Keith N. 1995. „The Ru Reinterpretation of Xiao”. Early China 20: 195–222. JSTOR. Dostęp 28.12.2018. http://www.jstor.org/stable/23351767.
  • Läänemets, Märt. 1996. „The Conception of Filial Piety in Early Confucian Texts”. Religio. Revue pro Religionistiku, 4, issue 2: 139–148. Studie. Dostęp 30.04.2019. https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/124763/2_Religio_4-1996-2_5.pdf?sequence=1.
  • Rudd, Herbert Finley. 1914. Chinese Moral Sentiments Before Confucius: A Study in the Origin of Ethical Valuations. Ph.D. Graduate Divinity School, 1914. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016.
  • Xu Quanxing i Huang Deyuan. 2008. „Theory on the Cultivation of Cognitive Subjects in Chinese Philosophy”. Frontiers of Philosophy in China 3, No. 1: 39–54. Dostęp 28.12.2018. https://www.jstor.org/stable/40343859.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-96ff2820-7767-4546-ae77-8c26b5bb55e8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.