Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 234 | 184-198

Article title

User interface prototyping. Techniques, methods and tools

Content

Title variants

EN
Prototypowanie interfejsu użytkownika: techniki, metody i narzędzia

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Currently, for interactive applications their usability and ergonomics of the user interface (UI) are critical factors for achieving users’ acceptance. Thus, from the perspective of the end-user, success of the entire software development project depends on the quality of the interaction between user and system. Therefore, it is necessary to involve project stakeholders, providing them with the necessary communication tools for the exchange and codification of knowledge. The need to use this kind of tools is especially visible in the software life cycle model, known as prototyping. Based on the literature review and previously conducted research, the authors review, analyse and evaluate available techniques, methods and tools, which support the process of UI prototyping. In this paper, the authors also present a novel model of the UI prototyping process. The main assumption of this model is interactive development of the system prototype and its user interface components, and iterative evaluation by end-users. It is a user-oriented approach in order to ensure that not only expected system functionality will be delivered, but also optimal usability and ergonomics.
PL
Obecnie użyteczność i ergonomia interfejsu użytkownika to krytyczne czynniki akceptacji interaktywnych aplikacji przez ich użytkowników. Zatem z perspektywy użytkownika sukces całego przedsięwzięcia jest uzależniony od jakości zachodzących interakcji pomiędzy nim a systemem. Tym samym niezbędne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy projektu poprzez udostępnienie im niezbędnych narzędzi służących wymianie i kodyfikacji wiedzy. Potrzeba wykorzystania tego typu narzędzi jest szczególnie widoczna w cyklu rozwoju oprogramowania, określanym mianem prototypowania. W oparciu o literaturę i przeprowadzone badania autorzy dokonali przeglądu, analizy i oceny dostępnych technik, metod i narzędzi, aktywnie wspierających proces prototypowania interfejsu użytkownika. Ponadto autorzy zaproponowali również nowy model prototypowania interfejsu użytkownika. Głównym założeniem leżącym u jego podstaw jest interakcyjny rozwój prototypu systemu i komponentów interfejsu użytkownika, gdzie sukcesywnie w kolejnych iteracjach poddawane są one ocenie przez użytkowników końcowych. Zaproponowane podejście można określić jako ukierunkowane na użytkownika, którego celem jest dostarczenie zarówno oczekiwanej funkcjonalności, jak i optymalnej użyteczności i ergonomii w dostępie do niej.

Year

Volume

234

Pages

184-198

Physical description

Contributors

References

  • Chua C.K., Leong K.F., Lim C.S. (2010), Rapid Prototyping. Principles and Applications. World Scientific, New Jersey-London- Singapore-Hong Kong.
  • Dix A., Finlay J., Abowd G., Beale R. (2004), Human-Computer Interaction. Prentice Hall.
  • Fadeyev D. (2009), 8 Characteristics Of Successful User Interfaces, http://usabilitypost.com/2009/04/15/8-characteristics-of-successful-user-interfaces/ (accessed: 22.06.2015).
  • Garnik, I., Sikorski, M., Cockton, G. (2014), Creative Sprints: an Unplanned Broad Agile Evaluation and Redesign Process [in:] Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational, ACM, pp. 1125-1130.
  • Gawin B., Marcinkowski B. (2013), Symulacja procesów biznesowych. Standardy BPMS i BPMN w praktyce, Helion, Gliwice.
  • Johnson P., Wilson S. (1994), Task-Based Design and Prototyping, ACM SIGCHI Basic Research Symposium, Boston, ACM.
  • Kubiak B.F., Weichbroth P. (2010), Cross- and Up-Selling Techniques in E-commerce Activities [in:] B.F. Kubiak, A. Korowicki (eds.), eCommerce, ePayments and New Entrepreneurship, “Journal of Internet Banking and Commerce”, Vol. 15, No. 3, Array Development, Ottawa, pp. 217-225.
  • Microsoft 2014 Annual Report (2014), http://www.microsoft.com/investor/reports/ar14/index.html (accessed: 1.09.2015).
  • Microsoft by the Numbers (2015), http://news.microsoft.com/bythenumbers/index.HTML (accessed: 1.09.2015).
  • Microsoft MSDN (2015), https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ff728826%28v=vs.85%29.aspx (accessed: 1.09.2015).
  • Owoc M.L., Weichbroth P. (2014), Validation Model for Discovered Web User NavigationPatterns [in:] E. Mercier-Laurent, D. Boulanger (eds.), Artificial Intelligence for Knowledge Management, Springer, Berlin Heidelberg, pp. 38-52.
  • Renolen A. (2000), Modelling the Real World: Conceptual Modelling in Spatiotemporal Information System Design, “Transactions in GIS”, Vol. 4 (1), pp. 23-42.
  • Schneiderman B., Plaisant C., Cohen M., Jacobs S. (2009), Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, 5th Edition, Addison- Wesley, Reading, MA.
  • Schumaker D. (2001), User Interface Standards. https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/aa217660%28v=office.11%29.aspx (accessed: 1.09.2015)
  • Schwaber K. (2004), Agile Project Management with SCRUM, Microsoft Press.
  • Sharp H., Rogers Y., Preece J. (2005), Interaction Design. Beyond Human-Computer Interaction. Wiley, Hoboken, NJ.
  • Sikorski M. (2010), Interakcja człowiek-komputer, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
  • Sikorski M. (2012), Usługi on-line. Jakość, interakcje, satysfakcja klienta, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
  • Sikorski M. (2012), User-System Interaction Design in IT Projects. Gdansk University of Technology, Gdansk.
  • Sikorski M. (2013), Evolution of End-User Participation in IT Projects [in:] M. Pańkowska (ed.), Frameworks of IT Prosumption for Business Systems Development, IGI Global Hershley, New York, pp. 48-63.
  • Sikorski M. (2014), Interactive Prototypes in Teaching User-Centred Design and Business Process Modelling [in:] M. Zięba, A. Ziółkowski (eds.), IT Tools in Business Education, VIA University College, Horsens, pp. 49-60.
  • Snyder C. (2003), Paper Prototyping. Morgan Kaufmann, Burlington, MA.
  • Stickdorn M., Schneider J. (2010), This is Service Design Thinking, BIS, Amsterdam.
  • Szekely P. (1995), User Interface Prototyping: Tools and Techniques, ICSE '94 Proceedings of the Workshop on Software Engineering and Human-Computer Interaction, Springer-Verlag, London, pp. 76-92.
  • Vervest P., Van Heck E., Preiss K., Pau L.-F. (2005), Smart business networks, Springer, Berlin.
  • Walker M., Takayama L., Landay J.A. (2002), High-Fidelity or Low-Fidelity, Paper or Computer? Choosing Attributes When Testing Web Prototypes, Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society 46th Annual Meeting. September 29th October 4, Baltimore (USA), HFES, Santa Monica, pp. 661-665.
  • Warfel T.Z. (2009), Prototyping. A Practitioner’s Guide, Rosenfeld Media, New York.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-97a32a27-ad70-4e4f-872e-b6d4e8ed5c1d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.