PL
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja genezy, podstawowych założeń oraz recepcji tzw. Schwerter Konsent, który formułuje zasady dydaktyczne dotyczą-ce dyskusji nad kontrowersyjnymi zagadnieniami w edukacji religijnej w Niemczech. Choć jego treści są zakorzenione w debacie niemieckojęzycznej, został przyjęty także w innych krajach, np. w Hiszpanii. Schwerter Konsent określa pryncypia chrześcijań-skiej edukacji religijnej w szkołach publicznych, zorientowanych na kontrowersyjność, dojrzałość i zdolności krytyczne, przeciwdziała także indoktrynacji uczniów.
EN
This article presents the genesis, basic assumptions and reception of the so-called Schwerter Konsent, which formulates didactic foundations for the discussion of controversial issues in religious education in Germany. Although its content is root-ed in the German-speaking debate, it has also been adopted in other countries, such as Spain. The Schwerter Konsent defines the guiding principles of Christian religious education in public schools, which is oriented towards controversy, maturity and criti-cal faculties, and counteracts the indoctrination of pupils.