Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 11 | 61-70

Article title

THE OPINIONS OF PARENTS OF DISABLED AND NON-DISABLED STUDENTS CONCERNING INTEGRATED EDUCATION

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This paper reports the results of a study concerned with the problems of integration in education at an elementary level. 130 parents of students with various types and degrees of disability and 130 parents of students without disabilities were asked to provide feedback in this area. On average, the classes applied in the study involved 17 students without a disability and 5 with a diagnosed disability. The tool used in research was a questionnaire comprising 7 questions combined with a certificate with supplementary information (age of the child, place of residence, type of disability). Parents and teachers of integrated classes also provided information in the form of a completed questionnaire. The parents involved in the research are residents of the Opolskie Voivodeship (county) in the age range of 30-57. The research results indicate that the level of satisfaction within an integrated setting in education is higher within the group of parents of disabled students. Both groups of parents surveyed highly value the presence of two teachers in the classroom, as well as the chance to adapt the curricula to the capabilities of students with disabilities and talented non-disabled students, as well as the opportunities provided for the development of cooperation and mutual help between students. The analysis of research results also indicates poor knowledge on the part of parents regarding the system of integrated education and their lack of confidence in the educational abilities of children with disabilities. A small group of surveyed parents did not observe any positive aspects of integrated education, and stress that the crucial task of schools is informed by the work of teachers and the selection of students. During interviews with parents and teachers in integrated classes, we can note the lack of social education aimed at raising public awareness with regard to the problems of disabled students. An important problem is also associated with the lack of awareness of parents of non-disabled children concerning the values of pupil performance in an informal integrated setting.

Year

Volume

7

Issue

11

Pages

61-70

Physical description

Dates

published
2018-10-11

Contributors

  • Opole University of Technology Faculty of Physical Education and Physiotherapy

References

  • Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 2001.
  • Charaśna-Blachucik J., K. Piechota, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a kształcenie kadry nauczycielskiej, w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność w procesie kształcenia w szkole wyższej, red. Ż. Kaczmarek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 204.
  • Charaśna-Blachucik J., Blachucik J., Współczesna szkoła a kształcenie integracyjne w gimnazjum, pod red. L. Sadovnicova, J. Charaśna-Blachucik [w] Nauki społeczne a kształtowanie osobowości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2015.
  • Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1980.
  • Hulek A., Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny (współczesne tendencje), w: Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga, red. A. Hulek, Ossolineum, Wrocław 1987.
  • Maciarz A., Dylematy edukacji specjalnej w klasach integracyjnych, pod red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, [w:] Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
  • Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa WSiP 1987, s. 19, por. I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls Kraków 2015.
  • www.problemy.edukacji.us.edu.pl – Wiesława Walkowska, Bartosz Gągorowski, Założenia i bariery kształcenia integracyjnego – 8.10.2017r.
  • Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 4 października 1993r. nr 29, Dz. U. z dnia 15 października 1993r. nr 9, poz. 36, por.10. Zarządzenie z 15.02. 1999 roku o zmianie ustroju szkolnego Dz. Urz. MEN, nr 9, poz. 36), por. I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls Kraków 2015r., s. 535.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9b49698f-3024-48d6-a963-293f1df0186f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.