Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 1(34) | 67-86

Article title

Dziecięce instrumenty perkusyjne we wspieraniu niepełnosprawnej młodzieży w drodze ku dorosłości. Aspekty edukacyjno-rehabilitacyjne

Authors

Content

Title variants

EN
The Role of Children Percussion Instruments in Empowering Impaired Young People as They Move Towards Adulthood. Educational and Rehabilitation Aspects of Musical Communication

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W muzyce i dzięki muzyce młody człowiek ma możliwość spontanicznego i niemal intuicyjnego wyrażania swoich uczuć, emocji, pragnień, oczekiwań, predyspozycji, postaw oraz prowadzenia dialogu z innymi osobami. Dzięki jej dźwiękowej naturze czyni to w sposób bezpieczny w przestrzeni wolnej od ograniczeń i barier. Jednak ze względu na utrudniony kontakt z tą dziedziną sztuki nie zawsze jest to możliwe w sposób artystyczny i na profesjonalnych instrumentach muzycznych. W takiej sytuacji pomocnymi w samorealizowaniu się dorastającej niepełnosprawnej młodzieży mogą okazać się proste instrumenty perkusyjne zwane dziecięcymi. Instrumenty te nie wymagają od osoby posługującej się nimi specjalnych umiejętności manualnych, szczególnych uzdolnień muzycznych oraz dużej wrażliwości emocjonalno-estetycznej na muzykę. Dzięki tym właściwościom mogą one pełnić w życiu osób niepełnosprawnych różnorodne funkcje, wśród których można wymienić funkcję rozwojową, rekreacyjno-ludyczną i komunikacyjną. Dziecięce instrumenty perkusyjne wraz ze swoimi możliwościami i ograniczeniami wydają się odgrywać zasadniczą rolę w próbie zrozumienia specyfiki niewerbalnej wypowiedzi młodego niepełnosprawnego człowieka przy pomocy środków muzycznego wyrazu. Celem artykułu jest ukazanie możliwości zastosowania muzykowania na prostych instrumentach muzycznych w oddziaływaniach edukacyjnych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych służących wspieraniu adaptacji społecznej młodego niepełnosprawnego człowieka u progu jego dorosłości.
EN
Through music and thanks to music a young person can spontaneously and almost intuitively express their feelings, emotions, desires, expectations, predispositions and attitudes and enter into a dialogue with other people. Because of the specific nature of music they do it safely in the atmosphere free of any restrictions or barriers. However, due to the fact that their contact with this field of art is impeded, it is not always possible for them to do it artistically and with the use of professional musical instruments. In such a situation adolescents with impairments may find fulfilment in playing simple percussion instruments called children instruments. These instruments require no special manual dexterity, musical skills or emotional and aesthetic sensitivity to music. Because of that they can serve various functions in an impaired person’s life including developmental, recreational, ludic and communicative function. Children percussion instruments, with their possibilities and limitations, seem to play a vital role in the understanding of the specific nature of an impaired young person’s non-verbal expression by means of music. The aim of the paper is to show how simple musical instruments can be used in educational, rehabilitation and therapeutic intervention with the aim to facilitate an impaired young person’s social adaptation as they move towards adulthood.

Year

Issue

Pages

67-86

Physical description

Dates

published
2020-09-01

Contributors

  • Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Zakład Muzykoterapii

References

  • Aldridge D., Music therapy and research in medicine: From out of the silen ce, Londyn, Jessica Kingsley Publishers, 1996
  • Alperson, P., The instrumentality of music, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2008, nr 66.1
  • Attali J., Noise: The political economy of music, London, Manchester Uni versity Press, 1985
  • Barrett M. S. & Bond N., Connecting through music: The contribution of a music programme to fostering positive youth development, „Research Stu dies in Music Education” 2015, nr 37.1
  • Brandmeyer A., Timmers R., Sadakata M., Desain P., Learning expressive percussion performance under different visual feedback conditions, „Psycholo gical Research” 2011, nr 75.2
  • Bruscia K. E., Improvisational models of music therapy, Springfield, IL, Charles C. Thomas, Charles C. Thomas Pub Ltd., 1987
  • Campbell P. S., Music, the universal language: fact or fallacy?, „Internatio nal Journal of Music Education” 1997, nr 1
  • Cesarz H., Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu, „Muzykoterapia Polska” 2003, t. II, nr 2(6)
  • Decker-Voigt H. H., Musiktherapeutische Hilfen für die Begleitung von Blinder und Schbenhinderten, „Musiktherapeutische Umschau” 1994, t. XV, z. 2
  • Gołaszewska M., Człowiek w zwierciadle sztuki, Studium z pogranicza este tyki i antropologii filozoficznej, Warszawa, PWN, 1977
  • Gzibovskis T., Marnauza M., Development of young adults’ fine motor skills when learning to play percussion instruments, „Music Education Research” 2012, nr 14.3
  • Hallam S., The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people, „International Journal of Music Education” 2010, nr 28.3
  • Hargreaves D., Miell D., MacDonald R., What Are Musical Identities, and Why Are They Important?, [in:] Musical Identities, red. MacDonald R., Har greaves D., Miell D., Oxford, Oxford University Press, 2002
  • Humeau S., Les musiques qui guérissent. Principes et pratiques de la musi cothérapie, Retz, Paryż, 1990
  • Kanellopoulos P., Musical improvisation as action: An Arendtian perspecti ve, „Action, Criticism, and Theory for Music Education” 2007, nr 6.3
  • Konaszkiewicz Z., Opinie młodzieży niepełnosprawnej na temat kontaktów z muzyką poważną, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1989, nr 1
  • MacDonald R. A., Miell D., Creativity and music education: The impact of social variables, „International Journal of Music Education” 2000, nr 1
  • Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej. Zarys podstaw teo retycznych, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu” 1992, nr 53
  • Natanson T., Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wrocław – Warszawa – Kra ków – Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1979
  • Navone S., Musica tra le menti, La Casa, Schio, 2009
  • Ockelford A., Music for children and young people with complex needs, Ox ford, UK, Oxford University Press, 2008
  • Ockelford A., Music in the education of children with severe or profound learning difficulties: Issues in current UK provision, a new conceptual frame work, and proposals for research, „Psychology of Music” 2000, nr 28.2
  • Ockelford A., Welch G. & Zimmermann S., Focus of Practice: Music Edu cation for Pupils with Severe or Profound and Multiple Difficulties – Cur rent Provision and Future Need, „British Journal of Special Education” 2002, nr 29(4)
  • Olszewska W., Ewolucja w muzykoterapii ze szczególnym uwzględnieniem metody Karla Orffa, „Postępy Rehabilitacji” 1992, nr 3
  • Pavlicevic M., Dynamic Interplay in Clinical Improvisation, „The Journal of British Music Therapy” 1990, vol. 4, nr 2
  • Popek R, Zachowania ekspresyjne dzieci jako naturalny przejaw aktywno ści twórczej, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. Popek S., Warsza wa, WSiP, 1988
  • Robbins P., Nordoff C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnospraw nymi. Historia, metoda i praktyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008
  • Small C., Musicking: The meanings of performing and listening, Nanover – London, Wesleyan University Press, 2011
  • Sobey K., Out of sight – out of mind?, Reflections on a blind young woman’s use of music therapy, „The Journal of British Music Therapy” 1999, t. VII, nr 2
  • Sztuka K., Twórcza ekspresja w dialogu terapeutycznym. Psychologia dla artystów, Częstochowa, Wydawnictwo WSP, 2003
  • Tomaino C. M., Creativity and improvisation as therapeutic tools within music therapy, „Annals of the New York Academy of Sciences” 2013, nr 1303(1)
  • Trojanowska-Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kra ków-Gdańsk, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Akademii Nauk, 1971
  • Welch G. F., Ockelford A., Carter F.-C., Zimmermann S.-A., Himonides E., ‘Sounds of Intent’: Mapping musical behaviour and development in children and young people with complex needs, „Psychology of Music” 2009, nr 37(3)
  • Willox A. C., Heble A., Jackson R., Walker M., Waterman E., Say Who You Are, Play Who You Are: Improvisation, Pedagogy, and Youth on the Margins, „Action, Criticism, and Theory for Music Education” 2011, nr 10(1)
  • Woodward S. C., Sloth-Nielsen J., Mathiti V., South Africa, the arts and yo uth in conflict with the law, „International Journal of Community Music” 2007, nr 1(1)

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9c45590f-5ea5-4aa8-b5d8-7c0652063337
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.