Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 4(62) | 44-63

Article title

Społeczna percepcja dostępności przestrzennej do usług

Content

Title variants

Social perception ofthe spatial accessibility ofservices

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Podstawą artykułu są dane zgromadzone podczas badań ankietowych oraz wywiadów pogłębionych przeprowadzonych w gminach, przez które przebiegają wybrane do analizy korytarze drogowe. Badania dotyczyły funkcjonowania i użytkowania wybranych odcinków dróg. Na tej podstawie oceniono społeczne postrzeganie dostępności do wybranych usług, dokonano analizy przemian częstotliwości użytkowania dróg oraz zmian w jakości życia i poziomie bezpieczeństwa. Społeczna percepcja dostępności do usług różni się w zależności od ich rodzaju (lokalne, ponadlokalne) i kategorii drogi.
EN
This paper is based on data collected during a study (questionnaire survey and in-depth interviews) conducted in selected Polish gminas and focused on selected road corridors. On this basis, social perception of the accessibility of selected services is assessed as well as changes in frequency of road use, quality of life, and road safety. In the case of three road corridors (highways A1 and A4; express road S8), changes in accessibility have occurred as a result of road investments.

Contributors

  • Polska Akademia Nauk, Instytut Geografi i Przestrzennego Zagospodarowania

References

  • Ackerman F., Heinzerling L., 2004, Priceless: On Knowing the Price of Everything and the Value of Nothing, New York: New Press.
  • Besley T., Ghatak M., 2001, „Government versus private ownership of public goods”, Quarterly Journal of Economics, t. 116, nr 4, s. 1343–1372.
  • Bettignies J.-E. de, Ross T.W., 2004, „The economics of public-private partnerships”, Canadian Public Policy / Analyse de Politiques, t. 30, nr 2, s. 135–154.
  • Breuer I.M., Milbert A., Foss O., Humer A., Palma P., Rosik P., Stępniak M., Velasco X., 2013, European Atlas of Services of General Interest, Bonn: BBSR.
  • Daniels R., Trebilcock M., 1996, „Private provision of public infrastructure: An organizational analysis of the next privatization frontier”, University of Toronto Law Journal, t. 46, nr 3, s. 375–426.
  • Domańska A., 2006, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Guzik R., 2003, Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • King S., Pitchford R., 2000, „Private or public? A taxonomy of optimal ownership and management regimes”, Working Paper, Melbourne: University of Melbourne.
  • Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
  • Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K., Bednarek Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B., 2010, Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów, Ewaluacje, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
  • Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Impact of the Construction of Motorways and Expressways on Socio-economic and Territorial Development of Poland, Warsaw: Ministry of Infrastructure and Development.
  • Komornicki T., Wiśniewski R., Baranowski J., Błażejczyk K., Degórski M., Goliszek S., Rosik P., Solon J., Stępniak M., Zawiska I., 2015, Wpływ wybranych korytarzy drogowych na środowisko przyrodnicze i rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów przyległych, Prace Geograficzne 249, Warszawa: IGiPZ PAN.
  • Moene K.O., Wallerstein M., 2003, „Earnings inequality and welfare spending: A disaggregated analysis”, World Politics, t. 55, nr 4, s. 485–516.
  • OECD, 2002, Distributed Public Governance. Agencies, Authorities and Other Government Bodies. Paris: OECD.
  • Ratajczak M., 2000, „Infrastruktura a wzrost i rozwój gospodarczy”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 4, s. 83–102.
  • Rattsø J., 2002, „Fiscal controls in Europe: A summary”, w: B. Dafflon (red.), Local Public Finance: Balanced Budget and Debt Control in European Countries, Cheltenham: Edward Elgar.
  • Rosik P., Goliszek S., Kowalczyk K., 2015, „Impact of road investments on changes in traffic volume”, EUROPA XXI, t. 28, Warsaw: IGSO PAS (w druku).
  • Stępniak M., Spiekermann K. (red.), 2013, Transport Accessibility at Regional Scale in Europe, EUROPA XXI, t. 24, Warsaw: IGSO PAS.
  • Svallfors S., Taylor-Gooby P. (red.), 2005, The End of Welfare State? Responses to State Retrenchment, London-New York: Routledge.
  • Taylor Z., 1999, Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej, Prace Geograficzne nr 171, Wrocław: IGiPZ PAN, Wydawnictwo Continuo.
  • Urlicki M., 2012, „Autostrada A1 i jej wpływ na dostępność i mobilność w pomorskiej przestrzeni”, w: P. Rosik, R. Wiśniewski (red.), Dostępność i mobilność w przestrzeni, Warszawa: IGiPZ PAN, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, s. 129–138.
  • Vogel J. (red.), 2003, European Welfare Production. Institutional Configuration and Distributional Outcome, Social Indicators Research Series, Volume 18, New York: Springer Science+Business Media

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9da0ae0d-0251-41cd-b111-693137e20d01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.