PL
W niniejszym artykule próbuję bronić tezy, że najlepsze wyjaśnienie istnienia i obowiązywania powszechnych, obiektywnych i bezwarunkowych norm moralnych oferują teistyczne teorie etyczne (TET). Według nich Bóg jest jedynym absolutnym i osobowym gwarantem moralności. Przewaga TET nad innymi nieredukcyjnymi teoriami etycznymi (tzn. teoriami natury ludzkiej i teoriami wartości moralnych) polega na następujących czynnikach: prostota, siła eksplanacyjna, normatywność i personalna analogia. Istnieją rożne odmiany TET. Jedną z nich jest etyka Bożych przykazań (EBP), która głosi, że Bóg bezpośrednio stwarza normy moralne wolnym aktem Boskiej woli i że “być dobrym” znaczy “być nakazanym przez Boga”. Ostatnia część artykułu stanowi polemikę z etycznym relatywizmem. W moim przekonaniu tylko EBP przezwycięża relatywizm zarówno w teorii jak i w praktyce.
EN
In this paper I try to defend the thesis that theistic ethical theories (TETs) give the best explanation of the existence and obligatory character of universal, objective and unconditional moral norms. According to these theories God is the only absolute and personal warrant of morality. The advantage of TETs over other non-reductive ethical theories (i.e. theories of human nature and theories of moral values) consists in the following factors: simplicity, explanatory power, normativity, and personal analogy. There are different kinds of TETs. One of them is Divine Command Ethics (DCE), which claims that God indirectly creates moral norms by a free act of the Divine Will and that ‘to be right’ means ‘to be commanded by God’. The last part of the paper is a polemic against ethical relativism. In my opinion only DCE overcomes relativism in theory as well as in practice.