PL
W artykule zaprezentowano projekt badawczy pt. „Suprasegmentalia w mowie dyzartrycznej w przypadkach mózgowego porażenia dziecięcego. Analizy akustyczne w eksperymentalnych badaniach logopedycznych dzieci w wieku 6–15 lat mówiących po polsku”. Planowane badania pozwolą na poznanie i porównanie parametrów akustycznych zjawisk suprasegmentalnych w mowie dzieci z dyzartrią w mpd. (30-osobowa grupa eksperymentalna) oraz w grupie dzieci, u których nie stwierdzono zaburzeń mowy i mpd. (30-osobowa grupa kontrolna). Analiza akustyczna płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego ma dotyczyć intonacji, akcentu wyrazowego i zdaniowego, rytmu wypowiedzi, tempa mówienia, długości fraz, synchronizacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej, rezonansu nosowego oraz jakości głosu. Analizy statystyczne danych akustycznych umożliwią także ocenę zależności między wybranymi zjawiskami suprasegmentalnymi w mowie dyzartrycznej. Planuje się ponadto przeprowadzenie badań z udziałem logopedów pełniących rolę sędziów kompetentnych, których zadaniem będzie audytywna ocena poszczególnych zjawisk manifestujących się w płaszczyźnie suprasegmentalnej wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd. oraz ocena stopnia zrozumiałości ich wymowy. Porównanie wyników analiz akustycznych z wynikami oceny percepcyjnej pozwoli na ustalenie predyktorów determinujących poziom zrozumiałości wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd.
EN
The article presents the research project “Suprasegmentals in Dysarthric Speech in Cases of Cerebral Palsy. Acoustic Analyses in Experimental Logopedic Studies on Polish-Speaking Children Aged 6 to 15 Years”. The objective of these planned studies is to describe and compare the acoustic parameters of suprasegmentals in the speech of dysarthric children with CP – in the experimental group (30 persons) and in the control group (30 children in whom no speech disorders and CP have been diagnosed). The analysis of the suprasegmental level of the phonetic sequence will include intonation, word and sentence stress, rhythm of utterances, rate of speech, length of phrases, and respiratory, phonatory and articulatory synchronization, nasal resonance, and voice quality. Statistical analyses of the results of acoustic experiments will also enable an evaluation of the relationships holding between selected suprasegmental phenomena in dysarthric speech. Moreover, we are planning to conduct studies with the participation of speech therapists as competent raters, whose task will be to conduct an auditory evaluation of particular phenomena manifesting themselves at the suprasegmental level of utterances of children with CP-related dysarthria, as well as an evaluation of the degree of intelligibility of their pronunciation. A comparison of the results of an acoustic analysis with the results of a perceptual analysis will make it possible to indicate the relationship between the individual suprasegmentals and between the realization of suprasegmentals and the intelligibility of CP-related dysarthric speech.