Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 226 | 95-108

Article title

Internacjonalizacja usług z perspektywy globalnych łańcuchów wartości. Co mówią liczby?

Authors

Content

Title variants

EN
Internationalization of services through global value chains. What the numbers say?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cechą charakterystyczną aktualnej fazy globalizacji gospodarczej jest znaczna międzynarodowa fragmentaryzacja procesów wytwórczych. Powstałe w ten sposób globalne łańcuchy wartości tworzą szansę międzynarodowej ekspansji lokalnych firm i poszczególnych gospodarek, jednocześnie zwiększając transgraniczne zależności. Celem opracowania jest określenie roli usług w globalnych łańcuchach wartości na podstawie danych z bazy statystycznej Trade in Value Added opublikowanej przez OECD oraz WTO, opartej na międzynarodowej tablicy przepływów międzygałęziowych. Dzięki analizie na poziomie wartości dodanej okazuje się, iż rola usług w handlu światowym jest dwukrotnie większa, niż do tej pory sądzono. Usługi są nie tylko koniecznym spoiwem globalnych łańcuchów w przemyśle, ale mogą też decydować o pozycji firm i krajów w tychże łańcuchach. Co więcej, coraz częściej również same usługi podlegają międzynarodowej fragmentaryzacji, tworząc własne globalne łańcuchy wartości (choć zjawisko to jest słabsze niż w przypadku łańcuchów przemysłowych).
EN
Important and progressing international fragmentation of production processes is a well-known feature of the contemporary phase of the economic globalization. Thus formed global value chains create chances for an international expansion for local firms and individual economies, as well as increase the transnational interdependency. The aim of the paper is to examine the role of services in global value chains with the aid of Trade in Value Added statistical database published by OECD and WTO and built on an international input-output table. The analysis in terms of value added indicates that the role of services in the international trade is twice as big as hitherto believed. In fact, services bond together global value chains in manufacturing, as well as condition a position of firms and countries in these chains. Moreover, services get also internationally fragmented and create their own global value chains (even if the process is weaker than in the manufacturing).

Year

Volume

226

Pages

95-108

Physical description

Contributors

References

  • Antràs P., Chor D., Fally T., Hillberry R. (2012), Measuring the Upstreamness of Production and Trade Flows, „American Economic Review”, American Economic Association, No. 102(3), s. 412-416.
  • Backer K. De., Miroudot S. (2005), Mapping Global Value Chains, „OECD Trade Policy Papers”, No. 159, s. 1-46.
  • Bair J. (2005), Global Capitalism and Commodity Chains: Looking Back, Going Forward, „Competition & Change”, No. 9(2), s. 153-180.
  • Chen H., Kondratowicz M., Yi K.-M. (2005), Vertical Specialization and Three Facts about US International Trade, „The North American Journal of Economics and Finance”, No. 16(1), s. 35-59.
  • Dedrick J., Kraemer K.L., Linden G. (2009), Who Profits from Innovation in Global Value Chains?: A Study of the iPod and Notebook PCs, „Industrial and Corporate Change”, No. 19(1), s. 81-116.
  • Draper P. (2012), The Shifting Geography of Global Value Chains: Implications for Developing Countries, Trade Policy, and the G20. World Economic Forum, s. 1-40.
  • Fally T. (2012), On the Fragmentation of Production in the US, University of Colorado, s. 1-49.
  • Flecker J., Meil P. (2011), Organisational Restructuring and Emerging Service Value Chains: Implications for Work and Employment, „Work, Employment & Society”, No. 24(4), s. 680-698.
  • Gereffi G. (1994), The Organization of Buyer-Driven Global Commodity Chains: How US Retailers Shape Overseas Production networks, [w:] G. Gereffi, M. Korzeniewicz (red.) Commodity Chains and Global Capitalism, Westport, CT: Praeger, s. 95-122.
  • Gereffi G., Fernandez-Stark K. (2010), The Offshore Services Global Value Chain, Center on Globalization, Governance & Competitiveness, Duke University Durham, North Carolina, USA, s. 1-68.
  • Gereffi G., Fernandez-Stark K. (2011), Global Value Chain Analysis: a Primer, Center on Globalization, Governance & Competitiveness, Duke University Durham, North Carolina, USA, s. 1-40.
  • Gereffi G., Humphrey J., Sturgeon T. (2005), The Governance of Global Value Chains, „Review of International Political Economy”, 12(1), s. 78-104.
  • Grossman G., Rossi-Hansberg E. (2006), The Rise of Offshoring: it is not Wine for Cloth Anymore, [w:] The New Economic Geography: Effects and Policy Implications, Jackson Hole Conference Volume, Reserve of Kansas City, USA, s. 59-102.
  • Johnson R.C., Noguera G. (2012), Accounting for Intermediates: Production Sharing and Trade in Value Added, „Journal of International Economics”, No. 86(2), s. 224-236.
  • Koopman R., Powers W., Wang Z. (2011), Give Credit to Where Credit is Due: Tracing Value Added in Global Production Chains, „NBER Working Papers Series”, No. 16426(31), s. 1-58.
  • OECD, WTO (2012), Trade in Value Added: Concepts, Methodologies and Challenges (joint OECD-WTO note), OECD, WTO, s. 1-28.
  • Park A., Nayyar G., Low P. (2013), Supply Chain Perspectives and Issues, Fung Global Institute, WTO Publications, s. 1-234.
  • Stehrer R. (2012), Trade in Value Added and the Value Added in Trade, „The Vienna Institute for International Economic Studies (wiiw) Working Papers”, No. 81, s. 1-19.
  • UNCTAD (2013), Global Value Chains and Development: Investment and Value Added Trade in the Global Economy: A Preliminary Analysis, New York, Geneva, s. 1-32.
  • WTO, IDE-JETRO (2011), Trade Patterns and Global Value Chains in East Asia: From Trade in Goods to Trade in Tasks, World Trade Organization, s. 1-130.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9e8c0c49-7714-4856-a9b9-86871f1e2b64
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.