Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 2(16) | 35-50

Article title

Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Opinions of Polish and Czech Teachers on Transformations in Education for Students with Intellectual Disabilities – Part II

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Jest to druga cześć studium porównawczego opinii polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian zachodzących w ostatnich latach w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Opinie zostały rozpatrzone w aspekcie kilku zmiennych: miejsca pracy (szkoła: specjalna, integracyjna ogólnodostępna), wykształcenia oraz stażu pracy w szkole. Szczegółowa analiza wyników pokazuje, że wskazane zmienne nie różnicują wyraźne badanych poglądów, a wskazują jedynie na pewne tendencje, np. do większego sceptycyzmu wobec zmian nauczycieli z krótszym stażem pracy czy oporu wobec przemian pedagogów pracujących w placówkach specjalnych i integracyjnych.
EN
This is the second part of a comparative study of Polish and Czech teachers’ opinions on recent transformations in education for students with intellectual disabilities. Here, these opinions were analyzed according to several variables: the teachers’ workplace (special school, integrated school, or general education school), their education and the length of service. A detailed analysis of the findings shows that the variables do not significantly differentiate the teachers’ views. They only indicate certain tendencies, e.g. more skepticism about changes among teachers with a shorter length of service or opposition to transformations among teachers working in special and integrated schools.

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie

References

  • Ferguson, G.O., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa:
  • Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Franiok, P. (2009). Unifikace a variabilita ve vzdĕlávání žáků mentálním postižením v České republice
  • a Německu. W: P. Franiok, R. Kovářová (red.), Rovně přiležitosti v edukaci osob se
  • speciálnimi potřebami. Ostrava: Ostravská Univerzita w Ostraviě.
  • Kowalik, S. (1989). Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo
  • Naukowe PWN.
  • Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza
  • „Impuls”.
  • Mikrut, A. (1999). Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów. Kraków: Wydawnictwo
  • WSP.
  • Zaczyński, W.P. (1997). Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo
  • Akademickie „Żak”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a325257d-cdfb-43b2-80d8-6820131d16a8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.