Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 4(42) | 5-14

Article title

Allgemeine Pädagogik und Sonderpädagogik. Űberlegungen zum Verhältnis von Inklusion und Exklusion aus der Sicht Dreiser Kausalitäten in Erziehungs- und Bildungsprozessen

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
General education and special education. Reflections on the relationship between inclusion and exclusion from the perspective of three causalities in educational processes
PL
PEDAGOGIKA OGÓLNA A PEDAGOGIKA SPECJALNA. ROZWAŻANIA NA TEMAT ZWIĄZKU MIĘDZY INKLUZJĄ I EKSKLUZJĄ Z PERSPEKTYWY TRZECH PRZYCZYN PROCESÓW WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA

Languages of publication

PL EN DE

Abstracts

EN
The author considers the relationship between exclusion and inclusion from the perspective of three kinds of causality in educational processes. His considerations are divided into four parts. The first one indicates the place occupied by special education as part of general science of education. The second part explains the difference between education as extrinsic pedagogical interaction and intrinsic self-educative process. On this basis, the third part discusses three types of causes characterizing the processes of teaching and learning and refers them to special education’s field. The fourth and last part contains guidelines for such an understanding of special education, in which the opposition between inclusion and exclusion is avoided.
Autor rozważa związek między ekskluzją a inkluzją z perspektywy trzech przyczyn działania pedagogicznego. Rozważania dzielą się na cztery części. W pierwszej wskazano miejsce, jakie zajmuje pedagogika specjalna w ramach pedagogiki ogólnej. Druga część zawiera wyjaśnienie różnicy zachodzącej między wychowaniem a kształceniem. Na tej podstawie w trzeciej części omówiono trzy rodzaje przyczyn charakteryzujących procesy wychowania i kształcenia, i odniesiono je do pedagogiki specjalnej. Czwarta i ostatnia część mieści wskazówki do takiego koncypowania pedagogiki specjalnej, w którym unika się przeciwstawienia między inkluzją a ekskluzją.

Contributors

  • Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Erziehungswissenschaften; Postanschrift: Unter den Linden 6, D – 10099 Berlin; tel. +49 30 20934080

References

  • Benner, D. (2015a). Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Ein führung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. Weinheim/München.
  • Benner, D. (2015b). Erziehung und Bildung! Zur Konzeptualisierung eines erziehenden Unterrichts, der bildet. Zeitschrift für Pädagogik, 61, 481–496.
  • Benner, D. (2018). Über drei Arten von Kausalität in Erziehungs- und Bildungsprozessen und ihre Bedeutung für Didaktik, Unterrichtsforschung und empirische Bildungsforschung. Zeitschrift für Pädagogik, 64, S. 107–120.
  • Comenius, J.A. (1985). Große Didaktik. Stuttgart: Klett-Cotta.
  • Dewey, J. (1910/2002). Wie wir denken (Howwethink). In: R. Horlacher, J. Oelkers (Hrsg.), John Dewey: Wie wir denken. Zürich: Pestalozzianum.
  • Ellger-Rüttgard, S., Tenorth, H.-E. (1998). Die Erweiterung von Idee und Praxis der Bildsamkeit durch die Entdeckung der Bildbarkeit Behinderter. Zeitschriftfür Heilpädagogik, 49, 438–441.
  • English, A. (2013). Discontinuity in Learning. Dewey, Herbart, and education as transformation. Cambridge: University Press.
  • Fichte, J.G. (1808/1962). Reden an die deutsche Nation. In: F. Medicus (Hrsg.), Johann Gottlieb Fichte. Ausgewählte Werke in sechs Bänden. Band 5. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  • Kuhn, A. (2015). Ungleichheit, Teilhabe, Exklusion. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Piper, S. (2017). Kindheitspädagogik auf dem Prüfstand. Umrisse einer allgemeinen Theorie frühkindlicher Erziehung und Bildung. Wiesbaden: Springer.
  • Platon. Politeia. In der Übersetzung von Friedrich Schleiermacher. In: Werke in acht Bänden. Griechisch und Deutsch. Band 4. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  • Stępkowski, D. (2018a). Kształcenie ogólne – wizja pedagogiczna czy utopia? W sprawie translokacji teorii kształcenia ogólnego w powojennym dyskursie pedagogicznym w Polsce. Polska Myśl Pedagogiczna (im Druck).
  • Stępkowski, D. (2018b). Nauczanie wychowujące – dialogiczna rama dla praktyki edukacyjnej i myślenia ogólnopedagogicznego. Studia z Teorii Wychowania (im Druck).
  • Tenorth, H.-E. (2013). Inklusion – Prämissen und Problemzonen eines kontroversen Themas. In: Baumert, J. u. a. (Hrsg.), Inklusion (S. 6–14). München: Schulmanagement-Handbuch 146.
  • Zedler, P. (2011). Vom Verschwinden der „Erziehung“ aus der Erziehungswissenschaft. Zum Nebeneinander von (Erziehungs-)Philosophie und sozialwissenschaftlicher Forschung. In: J. Breithausen, F. Caputo (Hrsg.), Pensierocritico. Scrittiinternazionali in onore di Michele Borrelli (S. 319–347). Cosenza: Pellegrini.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a3a93a20-f342-4ac7-8fcf-ffdbf386cbab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.