PL
Cel pracy: Głównym celem pracy jest przybliżenie odbiorcy administracyjno-prawnych warunków wdrażania procesów jakości w prawidłowym funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego. Przybliżona zostanie charakterystyka różnych poziomów jakości, z wyszczególnieniem usług publicznych, a także przeprowadzenia samooceny w ramach funkcjonującej w jednostce samorządu terytorialnego kontroli zarządczej. Materiał i metody: Wśród sposobów i metod badawczych, jakimi się posłużono, znaczną rolę odegrała metoda opisowa. W celu wnioskowania na podstawie poczynionych obserwacji, a także dokonanych badań, wykorzystano metodą weryfikacji. W procesie badawczym wykorzystano analizę retrospektywną (ex post) a także wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną, której głównym celem była interpretacja przepisów prawa oraz przeglądu dostępnej literatury przedmiotu. Wyniki: Przeprowadzone założenia wskazują, że w obszarach oceny jakości coraz bardziej uwidacznia się zapotrzebowanie na wysoką jakość świadczonych usług. Bardzo pozytywnym efektem otrzymanych wyników jest zwiększająca się dość szybko wśród obywateli świadomość, że rozwój technologiczny, przestrzeganie prawa, czy dyscyplina samych urzędników, przyczynia się do zwiększenia jakości wielu procesów i zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wnioski: Kluczowe wnioski płynące z analizy i przeprowadzonych badań, skierowane są na zintensyfikowaną politykę informacyjną i edukacyjną w zakresie jakości wszelkich procesów wdrażanych w jednostkach samorządu terytorialnego. Zwiększająca się przy tym świadomość obywatelska na temat korzyści jakie dają wdrażane procesy jakości w prawidłowym funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego, bez wątpienia przyczyniają się do większego zainteresowania usługami publicznymi i ich jakością pracy.