Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3 | 95-107

Article title

Między realem a siecią – o czasie wolnym i partycypacji w kulturze dzieci z rodzin alkoholowych

Content

Title variants

EN
Between real and the web – about leisure time and participation in culture families of children with alcohol

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Problematyka dotycząca funkcjonowania dzieci alkoholików, traktowana interdyscyplinarnie, niezmiennie pozostaje przedmiotem różnego typu badań i analiz. Uczestniczenie w kulturze i wypełnianie czasu wolnego stanowi ważny element psychospołecznego funkcjonowania tych dzieci, jednak aspekt ten jest rzadko poruszaną kwestią. W artykule przedstawiono wybrane narracje dzieci alkoholików, które zostały objęte badaniami nad ich partycypacją w kulturze i organizacją czasu wolnego. Wypowiedzi te ukazują stosunek badanych dzieci do czasu wolnego oraz uczestniczenia w szeroko rozumianej kulturze. Na zakończenie w artykule wyłoniono postulaty badawcze i praktyczne.
EN
The issues regarding the functioning of children from alcoholic families, treated interdisciplinary, are the subject of various studies and analyzes. Participation in culture and filling free time is an important element of the psychosocial functioning of these children, however, this aspect is rarely analysed. The article presents selected narrations of children from alcoholic families that have taken part in studies into their participation in culture and organization of free time. Their stories reveal the children’s attitudes to free time and to participation in widely understood culture. Finally, the article presents practical and research postulates.

Year

Issue

3

Pages

95-107

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Borecka I. (1993), Możliwości zastosowania biblioterapii w domach dziecka, WOM, Wałbrzych.
  • Czajkowski K. (1970), Pozaszkolna praca opiekuńczo-wychowawcza, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.
  • Czajkowski K. (1979), Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa.
  • Czerwińska M. (2003), Biblioterapia, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, s. 380-385.
  • Ejsmont M., Kosmalska B. (2005), Media, wartości, wychowanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Golka M. (2008), Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Grochociński M. (1980), Rodzina a czas wolny dziecka, Krajowa Agencja Wydawnicza, Gdańsk.
  • Izdebska J. (2003), Młodzież – media elektroniczne. Nowa przestrzeń edukacyjna, „Edukacja Medialna”, nr 1, s. 22-26.
  • Jasiewicz J. (2012), Biblioteka – „trzecie miejsce”, [w:] D. Grabowska, E.B. Zybert (red.), Biblioteka i informacja w aktywizacji regionalnej, SBP, Warszawa, s. 13-28.
  • Juszczyk S. (2000), Człowiek w świecie elektronicznych mediow – szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Kamiński A. (1974), Funkcje pedagogiki społecznej, PWN, Warszawa.
  • Kłoskowska A. (1981), Socjologia kultury, PWN, Warszawa.
  • Kruszewski T. (2001), Udział książki i materiałow alternatywnych w profilaktyce i terapii osob uzależnionych od środkow toksycznych, [w:] B. Woźniczka-Paruzel (red.), Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osob niepełnosprawnych. Zbior studiow, UMK, Toruń, s. 77-98.
  • Kubicka D. (2007), Psychologia wpływu mediow. Wybrane teorie, metody, badania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Kucińska M. (2006), Bohater, maskotka, niewidzialne dziecko, [w:] P. Żak (red.), Gdzie się podziało moje dzieciństwo? O dorosłych dzieciach alkoholików, „Charaktery”, Kielce, s. 23-29.
  • Łukawska A. (1991), Nauka i czas wolny uczniow szkół podstawowych i średnich, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Marynowicz-Hetka E. (2009), Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  • Molicka M. (2000), Rola bajek terapeutycznych w redukcji lęku u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, „Biblioterapeuta”, nr 3, s. 3-9.
  • Molicka M. (2002), Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, „Media-Rodzina”, Poznań.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (1997), Uczestnictwo w kulturze i aspiracje życiowe młodzieży szkolnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra.
  • Nicewicz B. (2003), Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Oldenburg R. (1999), The greatgood place, New York Times Book Review, New York.
  • Pacewicz A. (red.) (1994), Dzieci alkoholikow. Jak je rozumieć, jak im pomagać?, BIVAR, Warszawa.
  • Papuzińska J. (1992), Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja „Książka dla Dzieci”, Warszawa.
  • Pięta J. (2004), Pedagogika czasu wolnego, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
  • Siemieniecki B. (red.) (2007), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sobolewska Z. (1992), Odebrane dzieciństwo, IPZiT, Warszawa.
  • Taboł S. (2003), Cyberuzależnienia, „Edukacja Medialna”, nr 1, s. 26-31.
  • Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice, Maternus Media, Tychy.
  • Tyszka A. (1971), Uczestnictwo w kulturze. O rożnorodności stylow życia, PWN, Warszawa.
  • Wnuk-Lipiński E. (1972), Praca i wypoczynek w budżecie czasu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Woźniczka-Paruzel B. (1999), Biblioterapia w środowisku osob współuzależnionych, cz. 1: Sygnalizacja problemow badawczych, „Biblioterapeuta”, nr 4.
  • Woźniczka-Paruzel B. (2000a), Biblioterapia w środowisku współuzależnionych, cz. 2: Współuzależnienie – charakterystyka ogólna, „Biblioterapeuta”, nr 1.
  • Woźniczka-Paruzel B. (2000b), Biblioterapia w środowisku współuzależnionych, cz. 3: Aspekty biblioterapeutyczne w aktywności grup rodzinnych Al-Anon na tle ogólnych zasad ruchu, „Biblioterapeuta”, nr 2.
  • Woźniczka-Paruzel B. (2000c), Biblioterapia w środowisku wspołuzależnionych, cz. 4: Projektowanie działań biblioterapeutycznych w grupach rodzinnych Al-Anon, „Biblioterapeuta”, nr 3.
  • Woźniczka-Paruzel B. (red.) (2001), Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osob wspołuzależnionych, UMK, Toruń.
  • Woźniczka-Paruzel B. (2002), Biblioterapia w środowisku wspołuzależnionych z grup rodzinnych Al-Anon. Od teorii do działań praktycznych, UMK, Toruń.
  • Zasacka Z. (2008), Nastoletni czytelnicy, BN, Warszawa.
  • Zasacka Z. (2012), Ciągłość i zmiany w postawach czytelniczych młodzieży. Z ogolnopolskich badań czytelnictwa gimnazjalistow, [w:] A.M. Krajewska (red.), Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece, SBP, Warszawa, s. 93-104.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-aac4d115-d62b-4240-a193-a57c6dd92ffc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.