PL
Proponowany przez Derridę projekt filozoficzny, określany mianem „dekonstrukcji”, spotykał się z zarzutami, wysuwanymi na polu etyki – nieprzydatności dla rozważań o moralności, relatywizmu bądź nihilizmu. Jednym z tekstów, które z tymi zarzutami podejmują polemikę, jest Force of Law (nietłumaczony dotąd na język polski). Derrida, kontynuując rozwijaną już wcześniej przez siebie filozofię inności, inspirowaną Emmanuelem Levinasem, przedstawia dekonstrukcję jako strategię filozoficzną, która "działa w imię sprawiedliwości", będąc zarazem warunkowaną przez istnienie prawa jako obiektu, który z samej swej istoty podlega dekonstrukcyjnemu odczytywaniu. Pisząc o dekonstrukcji w związku ze sprawiedliwością i prawem, Derrida zarazem ją stosuje - dekonstruując opozycję sprawiedliwość/prawo oraz samo pojęcie prawa.
EN
In the area of ethics the philosophical project proposed by Derrida, denoted by the term “deconstruction”, has been criticized as being useless for considerations about morality or as leading to relativism or nihilism. One of the texts that take up these objections is the Force of Law. Derrida, continuing the philosophy of otherness inspired by Emmanuel Levinas and already developed by him earlier, presents deconstruction as a philosophical strategy that acts in the name of justice but at the same time is conditioned by the existence of law as something that by its very nature is subject to a deconstructionist reading. Writing about deconstruction in connection with justice and law, Derrida makes use of it – deconstructing the opposition between justice and law and the very concept of law.