PL
W dobie globalizacji w gospodarce opartej na wiedzy znaczący wkład w proces generowania innowacji i transferu technologii do gospodarki mają uczelnie wyższe. Obecnie koncentracja na transferze technologii oraz upowszechnianiu wiedzy spowodowana jest m.in. przekonaniem polityków gospodarczych, iż działalność uczelni wyższych stanowi istotny wkład do rozwoju gospodarczego. Celem artykułu jest wskazanie barier i problemów pojawiających się w procesie komercjalizacji patentów przez publiczne uczelnie wyższe. Autor zaproponował wyselekcjonowanie specyficznych obszarów asymetrii informacji w kontekście komercjalizacji patentów przez publiczną uczelnię wyższą. Do realizacji badania wykorzystano metodę analizy krytycznej stanu wiedzy z obszaru ekonomii oraz metodę badania teoretyczno-prawnego nad stanem prawa i funkcjonowaniem prawa obowiązującego. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu bazy danych publikacji EBSCO, Google Scholar oraz Google Books. Podstawą rozważań w ramach realizacji celu opracowania była ustawa Bayh-Dole’a z 1980 r. oraz założenia teorii asymetrii informacji George’a A. Akerlofa. W rezultacie przeprowadzonego badania zaprezentowano asymetrię rozpowszechniania informacji patentowej, asymetrię kosztu i asymetrię ryzyka. Dokonano identyfikacji barier i problemów związanych z komercjalizacją patentów publicznej uczelni wyższej.