PL
Autor omawia tytułowe zagadnienie we wszystkich aspektach. W podrozdziale pierwszym, "Biopiki, które mogły powstać", zostały przedstawione dzieje filmów przygotowywanych, ale niezrealizowanych, na czele z legendarnym scenariuszem "Doktor Korczak", nad którym Ludwik Starski pracował od 1945 r. W podrozdziale drugim, "Dwa biopiki, które powstały, i dwie inne fabuły ze Starym Doktorem w tle", zostały omówione dwa filmy fabularne, których Janusz Korczak był głównym bohaterem: "Jest pan wolny, doktorze Korczak" (1974) Aleksandra Forda i "Korczak" (1990) Andrzeja Wajdy oraz dwa amerykańskie, w których był postacią drugoplanową: "Powstanie" (2001) Jona Avneta i "Dzieci Ireny Sendlerowej" (2009) Johna Kenta Harrisona. W podrozdziale trzecim Lubelski omawia dokumenty poświęcone Korczakowi, a w czwartym – filmowe adaptacje jego książek, na czele z "Królem Maciusiem I" (1958) Wandy Jakubowskiej.
EN
The author discusses the title theme in all aspects. In the first section, 'Biopics that could have been', the author presents films that were being prepared, but never finally made, including Ludwik Starski’s legendary script, on which he worked from 1945. In the second section, 'Two biopics that were made, and two other stories with the Old Doctor in the background', the author discusses two feature films that were made, in which Janusz Korczak was the main protagonist: Aleksander Ford’s 'Sie sind frei, Doktor Korczak' (AKA 'The Martyr', 1974), and Andrzej Wajda’s 'Korczak' (1990), and two American films, in which he was a supporting character: Jon Avnet’s 'Uprising' (2001) and John Kent Harrison’s 'The Courageous Heart of Irena Sendler' (2009). In the third section Lubelski reviews documentaries on Korczak, and in the fourth film adaptations of his novels, starting with Wanda Jakubowska’s 'King Matt the First' (1958).