PL
W warunkach współczesnej, globalnej i opartej na wiedzy gospodarki światowej pozytywne efekty jednoczesnej współpracy i konkurencji przedsiębiorstw w klastrach dla tworzenia ich wartości sąbardzo istotne. Dogłębna analiza efektów współpracy w klastrach i wzrost zainteresowania tymi ugrupowaniami niejako prowokuje do podjęcia dyskusji nad kształtem i zakresem polityki wspierania klastrów. Pomimo ogromnego wzrostu zainteresowania tym obszarem, termin polityki promocji klastrów wciąż pozostaje do końca nierozpoznany. Celem artykułu jest podjęcie rozważań na temat zadań, zasad i roli polityki wspierania i promocji klastrów w kontekście efektów wynikających z jednoczesnej współpracy i konkurencji przedsiębiorstw. Dyskusji poddane zostają kwestie: jak powinna wyglądać polityka wspierania ugrupowań klastrowych i czy zawsze powinna uwzględniać te same instrumenty i taką samą rolę instytucji publicznych oraz badawczo-rozwojowych i edukacyjnych we wspieraniu regionalnego biznesu? Czy polityka wspierania klastrów powinna być dynamiczna i realizowana w oparciu o zarządzanie systemowe i na jakim poziomie? W analizie wykorzystane zostały doświadczenia krajów UE w zakresie realizacji polityki wspierania klastrów.