Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 12 | 4 | 65-74

Article title

Komunikacja przez ruch – Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne jako metoda pracy dla osób z trudnościami ze spektrum autyzmu

Content

Title variants

EN
Communication through movement – Sherborne Developmental Movement Method of working with people with autism spectrum disabilities

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zarówno ruch, jak i komunikację możemy zaliczyć do grupy podstawowych potrzeb każdego człowieka. Artykuł podejmuje tematykę komunikacji poprzez ruch, wykorzystywanej w pracy za pomocą Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Treść odnosi się do pracy z uszczegółowioną grupą odbiorców-osoby ze spektrum autyzmu. W pracy przedstawiono teoretyczne ujęcie komunikacji, z uwzględnieniem sposobów komunikowania się osób z ASD. Ponadto ukazano genezę Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jak również praktyczne jej zastosowanie w pracy z osobami ze spektrum autyzmu w celu komunikacji z otoczeniem za pomocą ruchu własnego ciała jak i obserwacji ruchu ciała innych osób. Metoda Ruchu Rozwijającego zakłada posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego. Jest to efektem rozwijania poprzez ruch świadomości własnego ciała, przestrzeni, usprawnienia ruchowego oraz dzielenia przestrzeni z innymi osobami i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu.
EN
Movement and communication can be classified as a group of basic needs of each person. The article deals with the subject of communication through movement, used in the developing Sherborne Developmental Movement Method. The content refers to the work conducted with a specific group of learners with the autism spectrum. Theoretical approaches to communication as well as ways of communicating with ASD are presented. In addition, the genesis of the Veronica Sherborne Developmental Movement Method is also shown, as well as its practical use in the work with people with Autism Spectrum to communicate with the environment through the movement of one’s own body and the observation of other people’s body movements. The Developmental Movement Method considers the use of motion to be a significant tool to support psychomotor development. It results from the development of consciousness of one’s body, of space, of movement, of space and of other persons, and of communication with others by means of a close contact.

Year

Volume

12

Issue

4

Pages

65-74

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

References

  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington.
  • Benesch, H. (2002). Atlas psychologii, tom II. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Bogdanowicz, M., Kasica, A. (2016). Ruch Rozwijający dla wszystkich. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  • Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1997). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Cotugno, A.J. (2011). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o.
  • Dokowicz, M. (2015). Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Pobrane z: https://pedagogika -specjalna.edu.pl/warsztat-pracy/metoda-ruchu-rozwijajacego-weroniki-sherborne/
  • Grandin, T., Panek, R. (2017). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press Sp. z o.o.
  • Hill, C. (2013). Komunikacja poprzez ruch. Ruch Rozwijający Sherborne dążenie do poszerzania perspektyw. Warszawa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze Arteer Elżbieta Rybicka.
  • Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. (red.) (2015). Autyzm i AAC Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  • Kim była Weronika Sherborne (2009). Pobrane z: http://weronikasherborn.blog.onet.pl/2009/05/06/ kim-byla-weronika-sherborne-2/
  • Klinta, C. (1998). Självtillit, kommunikation, rörelseglädje genom Sherborneövningar. Solna: EkelundsFörlag AB.
  • Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2012). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa: Teresa i Józef Śniecińscy.
  • Pisula, E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  • Platt, G. (2015). Pokonać dyspraksję. Prosty program ćwiczeń poprawiających umiejętności ruchowe w domu i w szkole. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.
  • Sherborne, W. (2001). Developmental Movement for Children: Mainstream, special needs and pre-school. London: Worth Publishing.
  • Sherborne, W. (2002). Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tomczyk, M., Zarych, E. (red.) (2007). Słownik Szkolny Język Polski. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
  • World Health Organization (1992). International classification of diseases: Diagnostic criteria for research (10th edition). Geneva, Switzerland.
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu po zmianach w DSM – V. Pobrane z: https://autyzmwszkole.com/category/zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-po-zmianach-w-dsm-v/

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-6081

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b32684f3-2617-4520-946e-4c2868a9522b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.