Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 25 | 193-204

Article title

Dyferencjacja ofert doradczych dla studentów – próba diagnozy zjawiska

Content

Title variants

EN
Differentiation of counseling offers for students –an attempt to diagnose the phenomenon

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest próba rozpoznania zjawiska poszerzenia i rozproszenia ofert doradczych dla studentów polskich uczelni. Dyferencjacja ofert doradczych dla studentów zostanie omówiona w dwóch aspektach: poszerzenia, które dotyczy zakresu wsparcia doradczego, oraz rozproszenia, które opisuje wzrost liczby podmiotów oferujących doradztwo dla osób kształcących się w uczelniach wyższych. Punktem odniesienia będą elementy klasycznej koncepcji diagnozy rozwiniętej zaproponowanej przez Stefana Ziemskiego. Poza opisem zjawiska zaproponowane zostanie także diagnoza o charakterze eksplanacyjnym i prognostycznym. Zaprezentowane zostaną ewolucja oferty akademickich biur karier oraz nowe oferty pojawiające się w społecznościach akademickich. Na podstawie tych analiz wskazane zostaną wybrane tropy wyjaśniające kierunek i dynamikę przemian w zakresie doradztwa adresowanego do studentów.
EN
The article aims to diagnose the phenomenon of expansion and dispersion of offers of counselling for students at Polish universities. The differentiation of counselling offers for students will be discussed in relation to two aspects: expansion, which refers to the scope of counselling support, and dispersion, which describes the increase in the number of entities offering counselling to those studying at universities. The point of reference here will be elements of the classical concept of expanded diagnosis proposed by Stefan Ziemski. In addition to describing the phenomenon, an exploratory and prognostic diagnosis will be offered. The evolution of the offer of academic career offices and new offers emerging in academic communities will be presented. Based on these analyses, selected indicators will be identified to explain the direction and dynamics of changes in counselling addressed to students.

Year

Volume

25

Pages

193-204

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego

References

  • Bron, A. i Kurantowicz, E. (2018) Zmagania nietradycyjnych studentów w poszukiwaniu zatrudnienia.
  • Refleksje badaczy polskich i szwedzkich. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 21, 147-159.
  • Butarewicz-Głowacka, A. (2021) Mentoring jako metoda wsparcia społecznego. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Chruszczewski, P. (2021) Jak wytrenować noblistę. Rzecz o społecznym odbiorze tutoringu w grupie studentów i tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego; badanie pilotażowe. Academic Journal of Modern Philology, 14, 69-90.
  • Dziennik Ustaw (2013) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy [online]. Dostępny na: https://isap.sejm.gov.pl/isap. nsf/download.xsp/WDU20130000674/T/D20130674L.pdf [5.07.2024].
  • Maciejczuk-Tytus, U. (2009) Marketing relacyjny w usługach edukacyjnych. Ekonomiczne Problemy Usług, 46, 183-189.
  • Małys, K. (2017) Zmiana funkcjonowania algorytmu podziału dotacji podstawowej a koszt kształcenia w publicznych szkołach wyższych – studium przypadku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 480, 80-88.
  • Pasikowski, S. (2016) Percepcja akademickiego biura karier. Pomiędzy ideą instytucjonalnego wsparcia a ryzykiem zaniedbania. W: G. Piekarski (red.) Społeczne konteksty edukacji. Tropy – Przybliżenia – Aplikacje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 205-223.
  • Postaremczak, D., Rosalska, M. i Wierzbicki, J. (2022) Funkcjonowanie akademickich biur karier w okresie pandemii [online]. Dostępny na: https://sites.google.com/view/krasp-bk--badanie-2022 [15.06.2023].
  • Rosalska, M. (2018) Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów. Studia Poradoznawcze, 7, 164-174.
  • Rosalska, M. (2019) Kompetencje akademickie w profilaktyce niepowodzeń edukacyjnych studentów. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, 241-249.
  • Smoguła, M. (2013) Akademickie biura karier a przedsiębiorczość. Ekonomiczne Problemy Usług, 109, 231-244.
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2021) Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Teologia i Moralność, 16(1)(29), 43-59.
  • Włodarczyk, R.W. (2018) Tutoring akademicki w Polsce – możliwości i wyzwania. Horyzonty Wychowania, 17(43), 73-83.
  • Ziemski, S. (1973) Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b37dff51-03b4-4052-88fe-3bc29088c0cd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.