Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 55 | 1-2 | 255-271

Article title

Aspekty pedagogiczne w amerykańskim poradnictwie pastoralnym

Content

Title variants

EN
The Context of the education in pastoral counselling in the U.S.A.
DE
Pädagogische Aspekte in amerikanischer seelsorgerlichen Beratung
RU
Педагогические аспекты американского пастырского консультирования

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Duszpasterstwo zawiera w sobie wyraźny kontekst pedagogiczny; edukacyjny i wychowawczy. Poradnictwo pastoralne powstało w stanach Zjednoczonych i tam obecnie najsilniej jest praktykowane we współczesnym Kościele w Ameryce. Pedagogika rogersowska oraz refleksja teologiczna Richarda Niebhura stanowią przestrzeń analizy aspektu pedagogicznego we współczesnym poradnictwie pastoralnym zarówno w jego teoretycznym , jak i praktycznym wymiarze. Pedagogiczne oddziaływania duchownych są bardziej skuteczne, a co bardziej istotne, znajdują potwierdzenie w miarę szybko podejmowanych przez jednostkę konkretnych zaangażowania i działań w przestrzeni społecznej. Jednym z bardziej znanych przykładów mogących stanowić ilustrację tego procesu jest tak zwany Ruch Sanktuaryjny (Sanctuary Movement) w Stanach Zjednoczonych omówiony w niniejszym tekście. Osoby zaangażowane w działalność Ruchu Sanktuaryjnego zdecydowanej większości deklarowały swój silny związek z Kościołem i wartościami chrześcijańskimi, podkreślały przy tym, że decydujący wpływ na ich decyzje miał kontakt z duchownym, do którego zwracali się ze swoimi osobistymi problemami, najczęściej nie będąc świadomi lub w najmniejszym stopniu zainteresowani cierpieniem, osamotnieniem, marginalizacją innych ludzi, z którymi przebywali w przestrzeni społecznej. W poradnictwie pastoralnym uruchamiany zostaje mechanizm transgresji indywidualnego, trudnego psychologicznie doświadczenia o wymiar społeczny, a co ważniejsze do podejmowania działań w kierunku poprawy czy zmiany danego stanu rzeczy.
EN
Chaplaincy includes a clear pedagogical context, education and child care. Pastoral counselling has been established in the United States and there is now the most practiced in church in America. Rogerian approach and theological reflection by Richard Niebhur are the scope of analysis in contemporary pedagogical aspect of pastoral counselling in both its theoretical and practical terms. Pedagogical impact of the clergy is more effective and what is more important, is confirmed by the concrete commitment and action in the social environment. One of the best known examples, which may constitute an illustration of this process, is Sanctuary Movement in the U.S. discussed in this text. Those involved in the activities of the Sanctuary Movement in majority declared its strong relationship with the Church and Christian values emphasized by the fact that a decisive influence on their decisions has been in contact with a priest, to whom they turned with their personal problems, often without being aware of, or at least interested in suffering, loneliness, marginalization of other people. The pastoral counselling is actuated transgression mechanism of individual psychologically difficult experience of the social dimension, and what is more important taking action to improve or change the status quo.

Year

Volume

55

Issue

1-2

Pages

255-271

Physical description

Contributors

  • Wyższe Prawosławne Seminarium Duchowne w Warszawie

References

  • American Association of Pastoral Counselors, Membership Directory, Fairfax 2001
  • Danielewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Białystok 2001
  • Davidson M., Convictions of the Hearth: Jim Corbett and Sanctuary Movement, Tucson, Arizona 1998
  • Encyklopedia Religii, red. T. Gadacz, Warszawa 2001, T. 3
  • Feris G.E., Beyond Borders, Refugees, Migrants and Human Rights in the Post-Cold Era, Geneva 1993
  • Gerkin C., Widening the Horizons, Pastoral Responses to a Fragmented Society, Philadelphia 1986
  • Gerkin C., An introduction to Pastoral Care, Nashville 1997
  • Holifield E.B., A History of Pastoral Care in America, Nashville 1983
  • Holifield E.B., Pastoral Care Movement, [w:] Dictionary of Pastoral Care and Counseling, red. J.R. Hunter, Nashville 1990
  • Jacher W., Przemiany więzi społecznej w rodzinie polskiej, [w:] Rodzina polska u progu XXI wieku, Toruń 1997
  • M. Kościelniak, Zrozumieć Rogersa, Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa, Kraków 2004,
  • Kwak A., Rodzina i jej przemiany, Warszawa 1994, [w:] Rodzina w okresie transformacji systemowej, A. Kurzykowski [red], Warszawa 1995
  • Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością, Lublin 2000
  • Milerski B., Elementy pedagogiki religijnej, Warszawa 1998
  • Nowak M., Od kontestacji do powrotu, [w:] red. T. Kukułowicz, Pedagogika ogólna, problemy aksjologiczne, Lublin 1977
  • Patalon M., Teologia a pedagogika, Słupsk 2002
  • Strunk O., A Prolegomena to a History of Pastoral Counseling, [w:] Clinical Handbook of Pastoral Counseling, red. R. J. Wicks, New York 1985
  • Świda-Zięba H., Społeczeństwo polskie a rzeczywistość transformacji, [w:] Polityka społeczna – efekt czy siła sprawcza rozwoju kraju, [red. zbior.], Warszawa 1993
  • Turowski J., Problemy współczesnej rodziny, [w:] P. Kryczka, Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie, Lublin 1997
  • Wagner C., The AAPC The Beginning Years 1963-1965, [w:] The Journal of Pastoral Care, September 1983
  • Wierzchołowski S., Rodzina w okresie transformacji, Lublin 1997

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b844146b-45e5-46ee-ac03-618916e11bc3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.