Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 41 | 1 | 117-129

Article title

Rozwiązania metodologiczne w badaniach nad seksualnością dziecka

Content

Title variants

EN
Methodological solutions in the research on the sexuality of a child

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule prezentowy jest przegląd rozwiązań stosowanych w metodologii badań nad seksualnością dziecka. Dokonano go w oparciu o zestawienie głównonurtowych zagranicznych i polskich badań nad seksualnością dziecka oraz analizę zawartości serwisu EBSCO. W rezultacie zaobserwowano zachodzące w czasie zmiany w zakresie liczby badań powiązanych z zagadnieniem seksualności dziecka, preferencji metod gromadzenia danych, schematów badań oraz zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Dyskusji poddano możliwe czynniki decydujące o rezultacie przeprowadzonego przeglądu.
EN
The article includes a review of solutions applied in the methodology of research on the sexuality of a child. It has been accomplished based on a list of the mainstream foreign and Polish research on the sexuality of a child as well as the analysis of the content of the EBSCO service. As a result some changes that occurred over a period of time have been observed. They concerned the range of the number of research tied with the issue of the sexuality of a child over a period of time, the preferences of data gathering methods, schemes of research as well as technologically advanced solutions. Possible factors deciding on the result of the executed review have also been discussed.

Journal

Year

Volume

41

Issue

1

Pages

117-129

Physical description

Contributors

  • Akademia Pomorska w Słupsku
  • Akademia Pomorska w Słupsku

References

  • Achenbach T. (1991), Manual for the child behavior checklist/ 4-18 and 1991 profile Burlington, Vermont: University of Vermont.
  • Anderson C., Hawkins R., Scotti J. (1997), Private events in behavior analysis: Conceptual basis and clinical relevance, „Behavior Therapy”, 28, 158-179.
  • Arens U. (2005), Otwartość i wstyd w rodzinie. Intymność i tabu, Studio Astropsychologii, Białystok.
  • Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, K. Domke, Poznań.
  • Beisert M. (2006), Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań, „Dziecko Krzywdzone”, 16.
  • Bieńko M. (2011), Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych. Analiza treści poradników dla rodziców z XX i początku XXI wieku, [w:] Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, red. B. Łaciak, Żak, Warszawa.
  • Brilleslijper-Kater S.B. (2000). What do young children know about sex? Research on the sexual knowledge of children between the ages of 2 and 6 years, „Child Abuse Rev”, 9, 166-182.
  • Bromberg D., O’Donohue W. (2013), Research strategies: How do we “know” what we “know”, [w:] D. Bromberg, W. O’Donohue, Handbook of child and adolescent sexuality, Developmental and forensic psychology, Elsevier, London.
  • Brzezińska A. (2005), Jak myślimy o rozwoju człowieka?, [w:] A. Brezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 5-21), GWP, Gdańsk.
  • Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentation, „Psychological Review”, 106, 676-713.
  • Cohen L., Manion L., Morison K. (2007), Research Method in Education. 6th ed., Routledge London, New York.
  • Cole C., Bambara L. (1992), Issues surrounding the use of self-menagement interventions in the schools, „School Psychology Review”, 21, 193-201.
  • Dąbkowska M. (2013), Zachowania seksualne dzieci i młodzieży z dysfunkcjami poznawczymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Oblicza problemów dziecka i rodziców, Adam Marszałek, Toruń.
  • de Graaf H., Rademakers J. (2006), Sexual behavior of prepubertal children, „Journal of Psychology & Human Sexuality”, 18, 1-21.
  • de Graaf H., Rademakers J. (2011), The psychological measurement of childhood sexual development in Western societies: Metodological chalanges, „Journal of Sex Research”, 48, 118-129.
  • Długołęcka A. (2006), Rozwój psychoseksualny – pierwsze 7 lat życia, [w:] Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka, Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa.
  • Dryjski A. (1934), Zagadnienie seksualizmu dziecka i młodzieży szkolnej. Nasza Księgarnia, ZNP, Warszawa.
  • Edelbrock C. (1988), Informant reports, [w:] Behavioral assessement in school, red. E. Shapiro, T. Kratochwill, Guilford Press, New York.
  • Finkelhor D. (1979), Sexually victimized children, The Free Press, New York.
  • Flanagan P. (2012), Ethical review and reflexivity in research of children’s sexuality, „Sex Education”, 12 (5), 535-544.
  • Frankfort-Nachmias C., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Friedrich W. (1997), Child sexual behavior inventory professional manual, Psychological Assessment Resources, Inc., Odessa.
  • Friedrich W., Fisher J., Broughton D., Houston M., Shafran C. (1998), Normative sexual behaviour in children: A contemporary sample, „Pediatrics”, 101, 89-97.
  • Friedrich W, Grambsch P., Broughton D., Kuiper J., Beilke L. (1991), Normative sexual behavior in Children, „Pediatrics”, 88, 456-464.
  • Izdebski Z. (1992), Seksualizm dzieci i młodzieży w Polsce. Raport z badań, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra.
  • Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku, Studium badawcze, Uniwersytet Jagieloński, Kraków.
  • Kiemblowski P. (2002), Przemoc seksualna doznawana w okresie dzieciństwa – wyniki badania ankietowego młodzieży, „Dziecko krzywdzone”, 1 (1), 1-28.
  • Larson I., Svedin C.G. (2001), Sexual behaviour in Swedish preschool children, as observed by their parents, „Paediatr”, 90, 436-444.
  • Larson I., Svedin C.G. (2002), Sexual experiences in childhood: Young adults’ recollections, „Archives of Sexual Behavior”, 31, 263-273.
  • Martinson F. (1994), The sexual life of children, Bergin and Garvey, Westport, CT.
  • Maruszewski T. (2005), Pamięć autobiograficzna, GWP, Gdańsk.
  • Masters W., Johnson V., Kolodny R. (1982), Human sexuality, Little Brown, Boston.
  • Nibert D., Cooper S., Ford J. (1989), Parents’ Observations of the Effect of a Sexual-Abuse Prevention Program on Preschool Children, „Child Welfare”, 68, 539-546.
  • Obuchowska I., Jaczewski A. (2002), Rozwój erotyczny, Żak, Warszawa.
  • Okami P. (2002), Dear diary: A useful but imperfect method, [w:] Handbook for conducting research on human sexuality, red. M. Wiederman, B. Whitley, Erlbaum Mahwah, NJ.
  • Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk.
  • Ratkowska-Pasikowska J., Pasikowski S. (2013), Przekonania dorosłych na temat seksualności dzieci w wieku przedszkolnym. Badania i dyskusja w kontekście zagadnienia czynników zagrożenia marginalizacją, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2 (21).
  • Reynolds M., Herbenick D., Bancroft J. (2003), The nature of childhood sexual experiences, [w:] Sexual development in childhood, red. J. Bancroft, Indiana University Press, Bloomington, IN.
  • Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Shapiro S. (1995), Wychowanie seksualne, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
  • Volbert R. (2000), Childhood Sexuality: Normal Sexual Behavior and Development, „Journal of Psychology & Human Sexuality”, 1/2 (12), 5-26.
  • Volpe R., McConaughy S. (2005), Systematic direct observational assessment of student behavior: Its use and interpretation in multiple settings: An introduction to the miniseries, „School Psychology Review”, 34, 451-453.
  • Wanzeck-Sielert C. (2008), Dzieci poznają siebie i swoje ciało, Jedność, Kielce.
  • Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka?, GWP, Gdańsk.
  • Znaniecki F. (2009), Metoda socjologii, PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b879973d-934e-4dcd-b577-3ba74eaaf387
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.