PL
W artykule przedstawiono założenia teoretyczne i koncepcję przyjętej w Polsce procedury upadłościowej. Problemem badawczym podjętym w artykule była analiza przyczyn niskiej skali wykorzystywania instytucji upadłości konsumenckiej w Polsce. Na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości zdiagnozowano, że średniorocznie 96% złożonych wniosków zostało prawomocnie zwróconych przez sąd, oddalonych lub odrzuconych z powodu niedopuszczalności i z przyczyn formalnych. Głównymi przyczynami braku przyjęcia przez sąd wniosków były uchybienia formalne oraz brak wystarczającego majątku na pokrycie kosztów postępowania. Na podstawie zidentyfikowanych barier w dostępie do konsumenckiej procedury oddłużeniowej, w artykule przedstawione zostały potencjalne kierunki usprawnienia instytucji upadłości konsumenckiej, w tym m.in. poprawa spójności i czytelności przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej oraz likwidacja problemu tzw. ubóstwa masy upadłościowej.