Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | Dydaktyka Polonistyczna | 194-209

Article title

Wykorzystanie wiedzy o cechach indywidualnych uczniów w pracy nad Weselem Stanisława Wyspiańskiego. Propozycja metodyczna

Content

Title variants

EN
Using the knowledge of students’ individual characteristics whil working on The Wedding by Stanislaw Wyspianski. A methodological proposal

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule postawiono tezę, że znajomość uczniowskich cech indywidualnych – do których zaliczane są m.in. omówione w tekście różne rodzaje inteligencji, style uczenia się, role uczniów na lekcjach oraz zainteresowania – stanowi dla nauczyciela pomoc w organizacji pracy nad lekturami. Dzięki wiedzy na ten temat polonista ma szanse rozpoznawać mocne i słabe strony swoich uczniów, a następnie dostosowywać do ich potrzeb i możliwości metody, techniki oraz formy organizacji pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. W tekście pokazano kilkadziesiąt przykładowych poleceń i zadań dla uczniów, uwzględniających różnice pomiędzy nimi, odnoszących się do jednej z głównych lektur szkolnych omawianych na poziomie ponadpodstawowym, czyli Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
EN
The author of thepaper argues that the knowledge of students’ individual characteristics, which include, among others, different types of intelligence, learning styles, roles assumedduring the lesson and interests, help the teacher organize the learning process. Possessing such knowledge, teachers of Polish have the opportunity to recognize the strengths and weaknesses of their students, and then adapt the methods, techniques and forms of work organization during the lessons, as well as extracurricular activities to their needs and possibilities. The paper includes several dozen examples of instructions for students, taking into account the differences between them, based on one of the main school readings at secondary school, i.e. The Wedding by Stanislaw Wyspianski.

Year

Pages

194-209

Physical description

Dates

published
2022-01-30

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Chrząstowska B., Polonistyka szkolna w procesie komunikacji literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1977, nr 68/3, s. 113–146.
  • Dunn R., Strategies for Educating Diverse Learners, Bloomington 1995.
  • Frajberg D., Mity i brednie szkoleniowe. Style uczenia się, https://www.linkedin.com/pulse/mit-5-style-uczenia-się-dominik-frajberg [22.08.2021].
  • Gajewski R. O stylach uczenia się i I-edukacji, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/11/id/189 [11.12.2021].
  • Gardner H., Inteligencje wielorakie, przekł. A. Jankowski, Warszawa 2012.
  • Janowski M., „Wesele” Wyspiańskiego to dzieło „okrutne jak żrący odczyn chemiczny”, https://e-teatr.
  • pl/wesele-wyspianskiego-to-dzielo-okrutne-jak-zracy-odczyn-chemiczny-9862 [28.12.2021].
  • Klasińska B., Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2011, t. 18, nr 1, s. 139–149.
  • Kolb D. A., The Learning Style Inventory: Technical Manual, Boston 1976.
  • Kowalczyk J. R., Stanisław Wyspiański „Wesele”, https://culture.pl/pl/dzielo/stanislaw-wyspianski--wesele [28.12.2021].
  • Krzymowska E., Indywidualizacja a personalizm w kształceniu, „Wychowawca” 2016, nr 9, s. 8–9.
  • Książek-Szczepanikowa A., Otwieranie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego: uczestnictwo odbiorcy w „życiu tekstu”, Łódź 2017.
  • Książek-Szczepanikowa A., Wczoraj i dziś: „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego z pozycji ery multimediów, Łódź 2018.
  • Łempicka A., O „Weselu” Wyspiańskiego, Wrocław 1955.
  • Łempicka A., [O „Weselu” Wyspiańskiego], [w:] O literaturze polskiej. Materiały, wybór i oprac. A. Makowiecki, Warszawa 1974, s. 304–315.
  • Marzec-Jóźwicka M., Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, Lublin 2018.
  • Matusiak B., Dramat poetycki – czy to w ogóle może zainteresować młodzież? Kłopoty z definicją, „Polonistyka” 2020, nr 38, https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/dramat-poetycki-czy-
  • -to-w-ogole-moze-zainteresowac-mlodziez-klopoty-z-definicja [29.12.2021].
  • Morawska I., Zabytek literacki czy „dzieło w ruchu”? „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako lektura szkolna, „Polonistyka. Innowacje” 2017, nr 6, s. 177–192.
  • Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.
  • Nyczek T., Wesele, Kraków 1996.
  • Okoń W., W sprawie budowy lekcji, „Nowa Szkoła” 1971, nr 4, s. 4–7.
  • Parnas polski we wspomnieniu. Od Niemcewicza do Wyspiańskiego, oprac. H. Przewoska, Warszawa 1964.
  • Piłatowska M., Świadomość stylów uczenia się – korzyści dla nauczyciela i studenta, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2008, nr 217, s. 121–132.
  • Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, Warszawa 2008.
  • Rita Dunn Answers Questions on Learning Styles, “Educational Leadership” 1990, s. 15–19, https://
  • files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_199010_dunn.pdf [21.03.2021].
  • Smith M.K., David A. Kolb on experiential learning, http://infed.org/mobi/david-a-kolb-on-experiential-learning/ [28.12.2021].
  • Wesele Wyspiańskiego w Krakowie na wesoło, https://zwierciadlo.pl/kultura/93814,1,wesele-wyspianskiego-w-krakowie-na-wesolo.read [30.12.2021].
  • Węgrzyniak R., Encyklopedia „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, Kraków 2001.
  • Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
  • Wojtak M., O języku i stylu „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, Lublin 1988.
  • Wójcik K., Indywidualizacja procesu nauczania a teoria inteligencji wielorakich, „Wszystko dla Szkoły” 2008, nr 12 , s. 16–17.
  • Wyka K., Legenda i prawda „Wesela”, Warszawa 1950.
  • Zaczyński W.P., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
  • Ziejka F., Wesele w kręgu mitów polskich, Kraków 1997.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-baa7dffd-e91e-4d58-917b-2725ef8525ce
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.