Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 3 | 71-86

Article title

Glottodydaktyka jako nauka

Authors

Title variants

EN
Glottodidactics as a science

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Among various writings about the field of glottodidactics as a science, this article asks the question: in what sense is the term ‘science' used in the expression ‘Glottodudactics as a science? The conception outlined here uses such criteria of ‘normal' science as the goals of the discipline, its relationships with the empirical reality and other disciplines, and the kinds and levels of its reasoning operations. The main goal of ‘normal' science is to explain empirical phenomena. In the context of various other conceptions, my moderately optimistic humanistic idea of science regards it as an integral part of culture, its research operations - as a special case of our cognitive processes, and the interaction among the scientists as a special form of verbal communication.

Year

Issue

3

Pages

71-86

Physical description

Dates

published
2010

Contributors

  • Uniwersytet warszawski

References

  • ANDERSON J. R. (1983), The Architecture of Cognition. Cambridge, MA. ANDERSON J. R. (1985), Cognitive Psychology and its Implications. New York.
  • CROOKES G. (1992), Theory format and SLA theory, (w:) Studies in Second Language Acquisition 14, 425-449.
  • DAKOWSKA M. (1987), Funkcje lingwistyki w modelach i procesach glottodydaktycznych. Warszawa.
  • DAKOWSKA M. (1994), Glottodydaktyka jako nauka, (w:) B. Z. Kielar, L. Bartoszewicz, J. Lewan- dowski (red.), Polska szkoła lingwistyki stosowanej. Warszawa, 65-80.
  • DAKOWSKA M. (1996), Models of Language Use and Language Learning in the Theory of Foreign Language Didactics. Franfurt am Main.
  • DAKOWSKA M. (1999), Glottodydaktyka jako nauka empiryczna, (w:) J. Bańczerowski, T. Zgółka (red.), Linguam Amicabilem Facere. Ludovico Zabrocki in Memoriam. Poznań, 405-418.
  • DAKOWSKA M. (2000), Mechanizm czy organizm? Dwa bieguny modelowania akwizycji języków obcych, (w:) B. Z. Kielar, J. Lewandowski, J. Lukszyn i T.P. Krzeszowski (red.), Problemy komunikacji międzykulturowej. Warszawa, 335-351.
  • DAKOWSKA M. (2003), Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa.
  • DAKOWSKA M. (2008), Determinanty modelu badań glottodydaktycznych, (w:) A. Jaroszewska, M. Lorenc (red.), Kultury i języki. Poznawać-uczyć się-nauczać. Warszawa, 39-50.
  • DAKOWSKA M. (2010a), W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej, (w:) Neofilolog 34, 9-20.
  • DAKOWSKA M. (2010b), Dydaktyka języków obcych we współczesności, (w:) J. Fisiak (red.) Studia językoznawcze: od językoznawstwa teoretycznego do stosowanego. Kraków.
  • EYSENCK M. W. (2006), Fundamentals of Cognition. Hove , New York.
  • EYSENCK M. W. , M. T. KEANE (1995) Cognitive Psychology. A Student’s Handbook. Hove.
  • GASS S. (1997), Input, Interaction, and the Second Language Learner. Mahwah.
  • GIERE R. (1988), Explaining Science. A Cognitive Approach. Chicago.
  • GIERE R. (1999), Science without Laws. Chicago.
  • GIERE R. (2006), Scientific Perspectivism. Chicago.
  • GIERE R. (red.) (1992), Cognitive Models of Science. Minneapolis.
  • GREGG K. (1993), Taking explanation seriously; or, Let a couple of flowers bloom, (w:) Applied Linguistics 14/3, 276-294.
  • GREGG K. (2003), SLA Theory: Construction and Assessment, (w:) C. J. Doughty, M. H. Long (red.), The Handbook of Second Language Acquisition. Malden, 831-866.
  • GRUCZA F. (1974), Lingwistyka a glottodydaktyka, (w:) Języki Obce w Szkole 3, 133-143.
  • GRUCZA F. (1976), Lingwistyczne uwarunkowania glottodydaktyki, (w:) F. Grucza (red.), Glottodydaktyka a lingwistyka. Warszawa, 7-25.
  • GRUCZA F. (1983), Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa.
  • GRUCZA F. (2007), Lingwistyka Stosowana. Warszawa.
  • HOLYOAK, K.J., R.G. MORRISON (red.) (2005), The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning. Cambridge.
  • JOHNSON-LAIRD P. N. (1983), Mental Models. Cambridge. JOHNSON-LAIRD P. (2006), How We Reason. Oxford.
  • JORDAN G. (2004), Theory Construction in Second Language Acquisition. Amsterdam.
  • KINTSCH W. (1998), Comprehension. Cambridge
  • KLAHR D. (2000), Exploring Science. The Cognition and Development of Discovery Processes. Cambridge, Mass.
  • KUHN T.S. (1962), The Structure of Scientific Revolutions. Chicago.
  • LANTOLFF J. (1996), SLA theory building: ”Letting all the flowers bloom!”, (w:) Language Learning 46/4, 713-749.
  • LINDSAY P. H., D. A. Norman (1991), Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Warszawa.
  • LONG M. (1993), Assessment strategies for SLA theories, (w:) Applied Linguistics 14, 225-249.
  • LONG M. (2007), Problems in SLA. Mahwah, N.J.
  • WILCZYŃSKA W., A. MICHOŃSKA-STADNIK (2010), Metodologia badań glottodydaktyce. Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-4814

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bec322b9-9e29-460b-ae92-d3a731f1dc7f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.