Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 8(44) | 4 | 49-66

Article title

Optimism and Responsibility in Education

Title variants

PL
Optymizm i odpowiedzialność w wychowaniu

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wszelkie relacje wychowawcze potrzebują pewnego zakotwiczenia w odpowiedzialności i optymizmie pedagogicznym. Artykuł dotyczy zagadnienia wychowania człowieka odpowiedzialnego, optymistycznie nastawionego do rzeczywistości, co jest prawdziwym wyzwaniem dla współczesnych rodziców i pedagogów. Można to osiągnąć między innymi poprzez odpowiednie stawianie celów oraz precyzyjne planowanie działań wychowawczych.
EN
All educational relations have to be anchored in responsibility and in pedagogical optimism. Hence the article concerns the issue of raising a man who is responsible and who has an optimistic attitude towards reality, which is a real challenge for modern parents and pedagogues. This can be achieved, among others, by setting adequate goals and planning educational actions in a precise way.

Year

Volume

Issue

4

Pages

49-66

Physical description

Contributors

  • Department of the Care Pedagogy, Institute of Pedagogy, John Paul II Catholic University of Lublin

References

  • Albińska E., Odpowiedzialność [Responsibility], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Żak” 2004, p. 773-780.
  • Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej [Pedagogy of Dignity. Elements of Pedagogical Ethics], A. Szudra (ed.), Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2009.
  • Chudy W., Społeczeństwo zakłamane [A Mendacious Society], Warszawa: Oficyna Naukowa 2007.
  • Dominian J., Autorytet. Chrześcijańska interpretacja psychologicznej ewolucji pojęcia autorytetu – władzy [Authority – a Christian Interpretation], Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1988.
  • Gajdamowicz H., Postmodernistyczna wizja człowieka. Kontekst pedagogiczny [The postmodernist vision of the man. The pedagogical context], in: M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak (ed.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, p. 137-148.
  • Goleń J., Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne [Sexual Upbringing in the Family. A Pastoral Study], Rzeszów: Poligrafia WSD w Rzeszowie 2006.
  • Homplewicz J., Etyka pedagogiczna [Pedagogical Ethics], Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1996.
  • Jan Paweł II [John Paul II], Ojciec i nauczyciel młodzieży [Young People’s Father and Teacher], Rzym: TP 1988.
  • Janczur A., Wybrane czynniki kształtujące styl życia młodzieży [Selected Factors Forming the Young People’s Lifestyle], Rzeszów: WSP 1988.
  • Kiereś B., O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania [For Personalism in Pedagogy. Studies and Sketches in the Theory of Education], Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2009.
  • Krąpiec M.A., Ja – człowiek [I – Man], Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1974.
  • Kwieciński Z., Od wychowania w posłuszeństwie do wychowania w odpowiedzialności [From the upbringing in obiedience to upbringing in responsibility], in: K. Kruszewski (ed.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2000, p. 37-44.
  • Magier P., Współczesny nastolatek: między patriotyzmem a globalizmem [A modern teenager: between patriotism and globalism], in: K. Stępień, B. Kiereś (ed.), Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka, Lublin: Fundacja „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej; Wydawnictwo KUL 2012, p. 191-215.
  • Mialaret G., Profil nauczyciela-wychowawcy [The profile of the teacher-educator], in: M. Debesse, G. Mialaret (ed.), Rozprawy o nauczaniu, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN 1988, p. 45-79.
  • Mikołajczyk M., Optymizm [Optimism], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 3, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004, p. 877-885.
  • Nagórny J., Problemy moralne współczesnej rodziny polskiej [Moral problems of the modern Polish family], in: K. Jeżyna, T. Zadykowicz (ed.), Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008, p. 87-116.
  • Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej [Foundations of Open Pedagogy. A Dynamic Approach in the Christian Inspiration], Lublin: Wydawnictwo KUL 1999.
  • O’Collins G., Farrugia E.G., Zwięzły słownik teologiczny [A Concise Dictionary of Theology], Kraków: Wydawnictwo WAM 1993.
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny [A New Dictionary of Pedagogy], Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.
  • Ostrowska K., Osobowość [Personality], in: D. Lalak, T. Pilch (ed.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1999, p. 166-168.
  • Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską [A Concise Dictionary of Philosophical Terms and Notions for Christian Philosophy Students], Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1983.
  • Sillamy N., Słownik psychologii [A Dictionary of Psychology], Warszawa: Wydawnictwo „Książnica” 1994.
  • Wolski K., Autorytet wychowawcy a prawo dziecka do wolności [The pedgogue’s authority versus a child’s right to freedom], „Studia nad Rodziną” 1998, nr 2, p. 39-45.
  • Wrońska K., Kondycja współczesnej rodziny w kontekście przemian (kryzysu) autorytetu [The condition of the modern family in the context of transformations (crisis) of authorities], „Rocznik Pedagogiki Rodziny” 2003, vol. VI, p. 121-129.
  • Żebrowski J., Odpowiedzialność jako wartość i jej wychowawcze implikacje [Responsibility as a value and its educational implications], in: U.B. Kazubowska (ed.), Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2010, p. 15-30.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c0e85f67-d6a9-41e5-9fc6-39e80dd774c0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.