PL
W książce "Człowiek, który chciał być księciem" Samuel Blumenfeld odkrywa nieznane fakty z życia i twórczości zapomnianego dzisiaj Michała Waszyńskiego, reżysera, który w przedwojennej Polsce zrealizował, na przestrzeni zaledwie dziesięciu lat, czterdzieści kasowych filmów. Blumenfeld koncentruje się na powojennych, włosko-hiszpańskich losach Waszyńskiego. Z detektywistyczną dociekliwością rekonstruujekolejne etapy jego życiorysu (m.in. służba w armii gen. Andersa, nieprawdopodobna „przemiana” w księcia) i kariery (m.in. współpraca z Williamem Wylerem, Josephem L. Mankiewiczem, Orsonem Wellesem; stworzenie wraz z Samuelem Bronstonem imperium filmowego w Hiszpanii). Blumenfeld ujawnia w swojej biografii misternie zaplanowaną maskaradę Waszyńskiego i rozwiewa plotki otaczające postać reżysera, których autorem nierzadko był on sam.
EN
In his book "The Man Who Wanted to be a Prince" ("Człowiek, który chciał być księciem", 2008), Samuel Blumenfeld uncovers hitherto unknown facts about the life and work of Michał Waszyński, a film director, who in the period preceding the Second World War made forty box office hits. Blumenfeld concentrates on pre-war, Italian-Spanish period in Waszyński’s life. With inquisitiveness worthy of a private detective, he reconstructs successive stages of his life (e.g his time in gen. Anders’ Army, the “metamorphosis” into a prince) and career (collaboration with William Wyler, Joseph L. Mankiewicz, Orson Welles; the creation, together with Samuel Bronstone, of a film empire in Spain). Blumenfeld reveals the carefully planned masquerade of Waszyński’s life, and clears up the gossip, often created by Waszyński himself.