Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(94) | 25-37

Article title

CSR PRZYSZŁOŚCI POMIĘDZY DYSKUSJĄ AKADEMICKĄ A CODZIENNOŚCIĄ

Authors

Content

Title variants

EN
CSR FOR THE FUTURE. BETWEEN ACADEMIC DISCUSSION AND EVERY-DAY LIFE

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Sustainable development became the subject of scientific analysis and key concept in management practice. The model of CSR (Corporate Social Responsibility) created in 60s and developed in 80s of 20 century, was criticized and re-defined. The paper presents characterizes of reconstruction CSR model in the way of (1) CSR 2.0, (2) CSV - Corporate Share Value and (3) CSP – Corporate Social Performance. On the practical level, scientists and practitioners agree that model created in Transnational Corporations and huge companies, should be implemented by other firms, especially SME’s. However, in such argumentation that SME’s are well-known actor in their communities and they are responsible from point of view “human nature”. Additionally, a lot of companies, even small and medium, realized model of cooperation or community building among stakeholders, what means that they realized new models of CSR without definitions of such process. The aim of the article is to analyses the role of SME’s in implementation of new concepts of CSR, as CSR 2.0, CSV or CSP. The case studies of firms in polish economic reality, small towns and villages and the case study of the tool which is used for building CSR model, should show the existing model of responsibility. The paper is based on ethnography and autoethnography methods. In both cases analysis are qualitative studies.

Year

Issue

Pages

25-37

Physical description

Dates

published
2018-05-07

Contributors

  • Uniwersytet Opolski. Instytut Socjologii

References

  • 1. Beschorner T., (2013), Creating Share Value: The One-Trick Pony Approach. A Comment on Micheal Porter and Mark Kramer, “Business Ethics Journal Review”, 1 (17), 106-112.
  • 2. Crane A., Palazzo G., Spence L. J., Matten D., (2014), Contesting the Value of “Creating Share Value”, “California Management Review”, Vol. 56, No 2.
  • 3. Gasiński T., Piskalski G., Zróznoważony biznes. Przewodnik dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2010.
  • 4. Gasparski W. (red), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
  • 5. Hąbek P., Sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie ich społecznej odpowiedzialności. Ocena jakości raportów CSR, Warszawa 2015, Wydawnictwo CeDeWu.
  • 6. Jabłoński A., Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Warszawa 2013, Wydawnictwo Difin.
  • 7. Jonker J, Rudnicka A., Reichel J., Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym. CSR Impact, Łódź 2011.
  • 8. Lorecka J., Wolontariat pracowniczy w praktyce. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej Warszawa 2011.
  • 9. Lorecka J., Wolontariat pracowniczy w praktyce. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej Warszawa 2011.
  • 10. Porter M., Kramer M, (2011), Creating Share Value: How to reinvent capitalism – and unleash a wave of innovation and growth. “Harvard Business Review”, January-February.
  • 11. Raport: Odpowiedzialny biznes w Polsce 2011. Dobre praktyki. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2012.
  • 12. Reyes G., Scholz M., Smith C, Beyond the “Win-Win”: Creating Shared Value Requires Ethical Framworks, INSEAD Working Paper No 2016/67/ATL/Social Innovation Centre, California management Reviews, Forthcoming 2017.
  • 13. Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Warszawa 2004, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
  • 14. Schreck P., , The Business Case for Corporate Social Responsibility. Understanding and Measuring Economic Impacts of Corporate Social Performance. Heidelberg 2009, Phisica- Verlag.
  • 15. Spence L.J., Small Business Social Responsibility: Expanding Core CSR Theory. “Business & Society”, 2016, 55 (1), pp 23-55.
  • 16. Społeczna odpowiedzialność biznesu – krytyczna analiza. Red. M. Bernett, J. Bogdanienko, T. Skoczny, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.
  • 17. Stecko J., CSR 1.0 a CSR 2.0 porównanie i analiza pojęć, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Zarządzanie i Marketing z.19, nr 3/2012, Rzeszów 2012, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej.
  • 18. Visser W., (2010) CSR 2.0. The Evolution and revolution of Corporate Social Responsibility [w:] Pohl M., Tolhurst N., red., Responsible Business: How to Manage a CSR Strategy Successfully, London: Wiley.
  • 19. Visser W., (2011) The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, London: Wiley.
  • 20. Visser W., Matten D., Pohl M., Tolhurst N., (2010) The A to Z of Corporate Social Responsibility, London: Wiley.
  • 21. Wood D., Corporate Social Performance Revisited. “Academic Management Review”, October 1, 1991, 16:4.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c1df31ac-5db9-44cd-8faa-21e0ff233a55
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.