PL
Celem artykułu była próba określenia społecznych uwarunkowań i oczekiwań względem BPO oraz zastanowienie się nad sposobami pomiaru społecznych aspektów w procesach offshore. Defragmentacja łańcucha wartości przedsiębiorstw oraz redefinicja kluczowych kompetencji (core competences) i przewag konkurencyjnych (competitive advantages) prowadzą do tego, iż kluczowymi kompetencjami staje się kapitał relacyjny i zarządzanie relacjami, silnie powiązane z kapitałem społecznym.Wartykule przedstawiono istotę BPO oraz jego formy. Następnie uporządkowano oczekiwania społeczne wpływające na procesy offshore w formie: regulacji prawnych, kodeksów dobrych praktyk, oczekiwań czy trendów społeczno-gospodarczych, szerzej opisanychwartykule. Następnie rozszerzono rozważania oczekiwań społecznych o pojęcie kapitału społecznego, który odgrywa ważną rolę w budowaniu kompetencji strategicznych przedsiębiorstw w zarządzaniu procesami offshore. Ostatnią część artykułu stanowią rozważania nad pomiarem społecznych aspektów z perspektywy BPO.