Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 21 | 3 | 99-115

Article title

Intercultural Awareness and Intercultural Competence of Students in the Czech Education System

Authors

Content

Title variants

PL
Świadomość interkulturowa i kompetencje interkulturowe studentów w czeskim systemie edukacyjnym

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This contribution highlights the fact that the analysis of intercultural awareness and intercultural sensitivity should not be limited to an intragenerational perspective but should also include an intergenerational one. To put it differently, intercultural awareness, intercultural sensitivity and intercultural communicative competence are developed throughout one’s life and are shaped by various factors, including informal and formal socialization and schooling practices, that in turn influence the development of social capital. The sample related to the data collection was constituted on the basis of five dimensions, and the cultural awareness of Czech students at Czech secondary schools was measured. Items in the semi-structured questionnaire included statements such as, students are allowed to criticize their teachers, the laws apply to everyone (including rich and powerful), conflicts between students and teachers are natural, and your diploma determines your career and success, etc. In the conclusion, data obtained by means of empirical research at several Czech secondary schools are compared to those publicly available regarding the economically active Czech population. The comparative perspective could become the basis of teaching strategies concerning intercultural communication at secondary schools and universities.
PL
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na fakt, że badania świadomości i wrażliwości interkulturowej nie powinny być ograniczane do perspektywy jednego pokolenia, ale winny również mieć wymiar międzypokoleniowy. Innymi słowy, interkulturowa świadomość, interkulturowa wrażliwość i interkulturowa kompetencja komunikacyjna są rozwijane w ciągu całego cyklu życia i kształtowane przez różne czynniki, włącznie z formalną i nieformalną socjalizacją oraz praktykami edukacyjnymi, mającymi wpływ na kapitał społeczny. Próba związana ze zgromadzonymi danymi została ustalona na podstawie pięciu kryteriów i umożliwiła prześledzenie świadomości kulturowej czeskich uczniów szkół średnich. Pozycje w kwestionariuszu zawierały następujące kategorie wypowiedzi: uczniowie mogą krytykować nauczycieli, prawo obowiązuje wszystkich (także osoby wpływowe i bogate), konflikty między nauczycielami a uczniami są naturalne, uzyskanie dyplomu jest ważne, by zrobić karierę i osiągnąć sukces. W zakończeniu dane, zebrane na podstawie badań empirycznych w kilku czeskich szkołach średnich, zostały porównane z opublikowanymi danymi, dotyczącymi aktywnej zawodowo populacji czeskiej. Ta perspektywa porównawcza mogłaby się stać podstawą strategii pedagogicznych, dotyczących interkulturowej komunikacji w szkołach średnich i na uniwersytetach.

Year

Volume

21

Issue

3

Pages

99-115

Physical description

Contributors

References

  • Aronhime R., Culture Matters: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook, Peace
  • Corps, Washington 1997.
  • Barriball K., “Collecting Data Using a Semi-structured Interview: A Dis­cussion Paper,” Journal of Advanced Nursing 1994, vol. 19, no. 2, pp. 328–335.
  • Basic Concepts of Intercultural Communication: Selected Readings, ed. M.J. Bennett, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Boston (MA) – London 1998.
  • Brunet-Thornton R., Bureš V., “Cross-Cultural Management: Establishing a Czech Benchmark,” Economics and Management 2012, vol. 15, no. 3, pp. 46–62.
  • Gannon M.J., Understanding Global Cultures: Metaphorical Journeys through 23 Nations, Sage, Thousand Oaks (CA) 2004.
  • Giddens A., Sociology, Polity Press, Cambridge 1997.
  • Hofstede G.J., Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, second edition, Sage, Thousand Oaks (CA) 2001.
  • Hofstede G.J., Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Yarmouth (ME) – London 2002.
  • Peterson B., Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Yarmouth (ME) – London 2004.
  • Stevens P., Görgöz R., “Exploring the Importance of Institutional Contexts for the Development of Ethnic Stereotypes: A Comparison of Schools in Belgium and England,” Ethnic and Racial Studies 2010, vol. 33, no. 8, pp. 1350–1371.
  • Storti C., The Art of Crossing Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Boston (MA) – London 1990.
  • Světlík J., Marketing pro světový trh, Grada, Praha 2003.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c4fee1a4-ab23-4dd3-b729-f9b7aaa42964
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.