Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 56/111 z. 1 | 79-96

Article title

Doświadczenie znaku. Ku poetyce dzieła hybrydycznego

Content

Title variants

EN
The experience of a sign. Towards the poetics of the hybrid work of art

Languages of publication

PL

Abstracts

This article proposes to focus on the hybrid work of art from the perspective of aesthetic experience. The category of aesthetic experience is helpful in creating the poetics which focuses on the role of the recipient. From the perspective of this article, it is important to analyze how the recipient constructs the meaning of the hybrid work of art (if this is possible), and to look at the process of its interpretation. Although the reception of each hybrid work of art should be considered as unique (as has been postulated by Rüdiger Bubner), the category of aesthetic experience turns out to be helpful and can be regarded as a kind of poetics of the hybrid work of art. The article distinguishes four stages of the aesthetic experience: sensory perception of the hybrid work of art, an emotional response, an attempt at interpretation, and the final completion.

Keywords

Year

Volume

Pages

79-96

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

  • Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego

References

  • Beech Dave (2009), Turning The Whole Thing Around: Text Art Today, [w:] Art and Text, Black Dog Publishing, London.
  • Bohn Willard (2006), Kryzys znaku, przeł. K. Majer, „Literatura na świecie”, nr 11/12.
  • Branny Emilia (2009), Dlaczego klikamy? Lektura a pragnienie, [w:] Tekst (w) sieci, t. 2, pod red. A. Gumkowskiej, Warszawa.
  • Briz Nick (2010), A New Ecology For the Citizen of a Digital Age, http://www.youtube. com/watch?v=JLmEpBvgAvM
  • Bubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Carroll Noël (2004), Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk.
  • Chateau Dominique (2010), L’expérience esthétique. Intuition et expertise, Presses Universitaires de Rennes.
  • Dziemidok Bogdan (2009), Główne kontrowersje estetyki współczesnej, PWN, Warszawa.
  • Fahlström Öyvind (2006), Z powiąsząwaniem urorurodziurodzin. Manifest poezji konkretnej, tłum, A. Topczewska, „Literatura na świecie”, nr 11/12.
  • Frijda Nico H. (1986), The Emotions, Cambrige University Press, Paris.
  • Garnier Pierre (2006), Stanowisko nr 1 ruchu międzynarodowego, przeł. J. M. Kłoczowski, „Literatura na świecie”, nr 11/12.
  • Hill Will (2009), The Schwitters Legacy: Language And Art In The Early Twentieth Century, [w]: Art and Text, Black Dog Publishing, London.
  • Kalaga Wojciech (2010), Tekst hybrydyczny. Polifonie i aporie doświadczenia wizualnego, [w:] Kulturowe wizualizacje doświadczenia, pod red. W. Boleckiego, A. Dziadka, Instytut Badań Literacich PAN, Warszawa.
  • Kasia Katarzyna (2009), Rzemiosło formowania. Luigiego Pareysona estetyka formatywności, Universitas, Kraków.
  • Leder Andrzej (2003), Jaka filozofia pozwala myśleć o emocjach, [w:] Wiedza a uczucia, red. A. Motycka, IFiS PAN, Warszawa.
  • Mann Tomasz (1960), Doktor Faustus, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa.
  • Pareyson Luigi (2009), Estetyka. Teoria formatywności, tłum. K. Kasia, Universitas, Kraków.
  • Pawlicka Urszula (2012), (Polska)poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Korporacja Ha!art, Kraków.
  • Sławek Tadeusz (1989), Filozofia spójnika i poezja negatywności [w:] Między literami. Szkice o poezji konkretnej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  • Scott Joan W. (1991), The Evidence of Experience, http://www.dahsm.medschool.ucsf.
  • edu/history/Medical_Tech_Course/Med_Tech_PDF/ScottEvidence.pdf
  • Wilkoszewska Krystyna (2003), Sztuka jako rytm życia. Rekonstrukcja filozofii sztuki Johna Deweya, Universitas, Kraków.
  • Wolska Dorota (2012), Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków.
  • Wróbel Szymon (2003), Czy do wyjaśnienia zachowań potrzebna jest kategoria emocji?, [w:] Wiedza a uczucia, red. Alina Motycka, IFiS PAN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0084-4446

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c5aa772f-5c98-4073-9ebc-a0501807b631
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.