PL
W artykule zostały omówione klasyczne teksty poświęcone malarstwa napisane przez Gu Kaizhi 顧愷之, Zong Binga 宗炳, Wang Weia 王 i Xie He 谢赫, które podążają w kierunku wyznaczonym przez chińską estetykę. Sporo pojęć i terminów ich teorii sztuki przyjęło się i na trwałe weszło do kanonu chińskiej estetyki. Odrzucono wszelkiego rodzaju odstępstwa od praw przyrody i ludzkiego życia. Artysta powinien odtwarzać nie kształt zewnętrzny, lecz istoty wewnętrznej. Malarz powinien raczej sugerować niż opisywać. Stworzenie czystej pustki jest dużo bardziej pożądane niż ukazanie detali obiektów.
EN
The article presents small volume of art theories beginning with the period when the independent landscape painting was scarcely known and concluding with the age when it became a predominant theme. The art critics of early China where also artists, and the translated essays were all written by the famous painters as their intimate records.