Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 12 | 111-119

Article title

RYSUNKOWE OBRAZOWANIE BRYŁY PRZEZ DZIECI W WIEKU 3–6 LAT – DONIESIENIE Z BADAŃ

Authors

Content

Title variants

EN
DRAWINGS OF SOLID FIGURES MADE BY CHILDREN AT THE AGE OF 3–6 YEARS – RESEARCH EVIDENCE

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rosnące zainteresowanie twórczością rysunkową dzieci zapoczątkowały w drugiej połowy XIX wieku dotyczące niej badania naukowe. Odnosząc się do nich jako do bazowego materiału źródłowego, przeprowadzono badania o pilotażowym charakterze, których celem było ustalenie sposobów i umiejętności rejestrowania za pomocą graficznego zapisu przedmiotu (bryły) podlegającego bezpośredniej obserwacji dzieci. Zebrany materiał – rysunki dzieci – poddano analizie w aspekcie: płaskich i przestrzennych ujęć obserwowanych obiektów, wykorzystywania środków wyrazowych, takich jak kontur i plama barwna, oraz stosowania różnych perspektyw (rentgenowska-prześwietlająca, topograficzna). Istotnym dla prowadzonego postępowania badawczego było poszukanie odpowiedzi na pytanie: jakie etapy można wyodrębnić w tworzonych przez dzieci zapisach graficznych bryły, która jest bezpośrednio obserwowana.
EN
Growing interest in children’s drawings was initiated by research in the second half of 19th century that concerned children’s artistic activity. This pilot study was carried out with reference to that research as basic source material. The goal of the study was to define children’s skills and the way in which they present an observed object (solid figure) by means of drawings. Collected material – children’s drawings – was analysed in terms of following aspects: flat and three-dimensional presentation of observed objects, application of means of expressions such as contour, colourful patches and use of various type of perspective (X-ray – transparent perspective and topographical perspective). It was important from the point of view of this study to find an answer to the following question: which stages could be distinguished in the children’s graphical presentations of solid figures that they directly observed.

Year

Issue

12

Pages

111-119

Physical description

Contributors

  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

References

  • Fleck-Bangert, R. (2002). O czym mówią rysunki dzieci. Kielce.
  • Gloton, R. i Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa.
  • Hornowski, B. (1982). Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Wrocław.
  • Klim-Klimaszewska, A. (2012). Pedagogika przedszkolna. Warszawa.
  • Krauze-Sikorska, H. (1998). Graficzny świat dziecka. Poznań.
  • Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń.
  • Lovenfeld, V. i Brittain, W.L. (1977) Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa.
  • Okoń, W. (1986). Słownik pedagogiczny. Warszawa.
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (2014). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803).
  • Popek, S. (1985). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Warszawa.
  • Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Lublin.
  • Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa.
  • Szuścik, U. (2006). Znak werbalny i znak graficzny w twórczości rysunkowej dzieci. Katowice.
  • Trojanowska, A. (1988). Dziecko i plastyka. Warszawa.
  • Wallon, P., Cambier, A. i Engelhart, D. (1993). Rysunek dziecka. Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-caefc3c6-b43d-43ae-92e7-c9c8ca680b5e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.