PL
Organizacje publiczne są tworzone po to, aby zaspokajać potrzeby społecznie uznane za ważne dla rozwoju poszczególnych krajów. Ich działalność nakierowana jest również na rozwiązywanie pojawiających się problemów społecznych. Z uwagi na ich skomplikowanie, skalę oraz dynamikę organizacje publiczne dostarczające usługi społeczne poszukują takich sposób funkcjonowania, aby ich działania były efektywne i przyczyniały się do racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi a jednocześnie do zadowolenia interesariuszy. W literaturze przedmiotu akcentuje się trzy warunki niezbędne dla sprawnego zarządzania organizacjami publicznymi. Po pierwsze – innowacyjność rozumianą jako proces twórczy. Drugim warunkiem jest tworzenie wartości publicznej. Trzecim kluczowym warunkiem jest zdolność do przekraczania granic sektorów i dotychczasowych form organizacyjnych. Za ich sprawą sektor publiczny osiąga sukces, realizuje cele społeczne i wzmaga innowacyjność. Organizacje działające razem wspólnie wybierające cele i w ich następstwie decydujące o sposobie wykorzystania własnych zasobów często zyskują zdolność tworzenia nowych struktur. W związku z tym współpraca, która coraz częściej jest stosowana wewnątrz sektorów i w poprzek nich, może być traktowana jako szczególna forma działania organizacji realizujących usługi publiczne, w tym społeczne.