PL
Otwarta innowacyjność jest zjawiskiem relatywnie nowym i szczególnie interesującym w kontekście współpracy przedsiębiorstw konkurujących ze sobą (ang. cooptition). Branża farmaceutyczna, ze względu na wysoki poziom innowacyjności i znaczne zasoby kapitałowe, ma duży potencjał do wdrażania nowych rozwiązań wzakresie pozyskiwania innowacji. Kryzys innowacji w tej branży, związany z kryzysem dotychczasowych technologii badań i stabilną liczbą nowych molekuł przy wykładniczym wzroście nakładów na badania i rozwój, może okazać się dodatkowym bodźcem do zastosowania niniejszego rozwiązania. Analizując uwarunkowania prowadzenia działalności przedsiębiorstw farmaceutycznych w Polsce należy zwrócić szczególną uwagę na ograniczenia ustawowe w reklamie leków, zmieniające się zwłaszcza w ostatnim roku, listy leków refundowanych, co może być także motywatorem to zmniejszania nakładów finansowych na badania i rozwój i podejmowania próby zmniejszenia ryzyka z nimi związanego. Otwarta innowacyjność przedsiębiorstw farmaceutycznych jest w fazie początkowej. W niniejszym opracowaniu zaprezentowane zostały aspekty tego zjawiska wskazujące na jego rozwój w najbliższych latach, dzięki czemu może ono stanowić interesujący obszar badawczy.