PL
Artykuł stanowi próbę porównania „Niewinnych czarodziejów” (1960) Andrzeja Wajdy i „Wszystkich nieprzespanych nocy” (2016) Michała Marczaka w kontekście ukazanego w nich obrazu dwóch różnych pokoleń – tzw. złotej młodzieży lat 60. i współczesnej generacji dwudziestolatków. Zdaniem autora sposób opowiadania o młodości, jaki został wykorzystany w tych filmach przez obydwu twórców, jest do siebie w gruncie rzeczy niezwykle zbliżony. W jego opinii obydwie produkcje, pomimo wielu dzielących je lat, bez trudu można uznać za wręcz synonimiczne względem siebie (zarówno na poziomie treści, jak i formy). Każdy z tych utworów jest bowiem uniwersalną w swojej wymowie opowieścią o pokoleniowym – i niezmieniającym się przesadnie z biegiem czasu – doświadczeniu młodych osób.
EN
The article is an attempt to compare “Innocent Sorcerers” (1960) by Andrzej Wajda and “All The Sleepless Nights” (2016) by Michał Marczak in the context of the image of two different generations shown in them – the so-called golden youth of the 1960s and the modern generation of 20-year-olds. According to the author the ways the story of youth is told in these films by both artists, are in fact extremely similar to each other. In his opinion, both these productions, despite many years separating them, can be easily considered synonymous with each other (both at the level of content and form). Each of these works is a universal story about the generational and relatively unchanging over time experience of young people.