Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 80 | 33-46

Article title

Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią

Authors

Title variants

EN
Between past and future, Poland and Japan: heterotopias of "Avalon"

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
"Avalon" (2001) należy do gatunku opisywanego jako cyber-punk i jawi się jako koprodukcja idealnie zrównoważona. Film wyreżyserował Japończyk Mamoru Oshii, najlepiej znany jako twórca "Ghost in the Shell" (1995), produkcji uważanej za sztandarowe dokonanie anime – gatunku, który narodził się w Japonii, ale zyskał popularność na całym świecie. Avalon ma w całości polską obsadę, główną rolę odtwarza Małgorzata Foremniak, a aktorzy mówią po polsku. Film został nakręcony w Polsce (za zdjęcia odpowiedzialny był Grzegorz Kędzierski), a następnie poddany obróbce cyfrowej w studiach japońskich. Mazierska zastanawia się, jak spotkanie tych dwóch kultur zostało filmie zaprezentowane i jak je oceniła publiczność polska oraz międzynarodowa.
EN
'Avalon' (2001) belongs to a genre described as cyber-punk. It also appears to be a perfectly balanced co-production. It was directed by Japanese director Mamoru Oshii, best known for 'Ghost in the Shell' (1995), regarded as one of the hallmarks of anime, a genre which originated in Japan, but became popular across the world. It has an entirely Polish cast, including the actress playing the main role, Małgorzata Foremniak, using their original language. It was shot in Poland and photographed by a Polish cinematographer, Grzegorz Kędzierski, but was subsequently digitally retouched in Japanese studios. Mazierska’s main question is how is the meeting of these two cultures reflected in the film’s text and how was it judged by Polish and transnational audiences.

Keywords

Year

Issue

80

Pages

33-46

Physical description

Dates

published
2012

Contributors

author
  • University of Central Lancashire, Preston

References

  • Näripea, Eva. 2012. Postcolonial Heterotopias in Marek Piestrak’s Estonian Co-Productions: A Paracinematic Reading. W: E. Mazierska and M. Goddard (red.). Beyond Borders: Polish Cinema in a Transnational Context. Rochester: University of Rochester Press.
  • Mazierska, Ewa. 2012. International coproductions as productions of heterotopias. W: A. Imre (red.). A Companion to Eastern European Cinema. Oxford: Blackwell.
  • Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Virilio, Paul, S. Lotringer. 1983. Pure War. Semiotext(e). New York.
  • Virilio, Paul. 1989. War and Cinema: The Logistic of Perception. London: Verso.
  • Virilio, Paul. 1994. The Vision Machine, Bloomington: Indiana University Press.
  • Baudrillard, Jean. 1994. Selected Writings. Stanford: Stanford University Press.
  • Baudrillard, Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnistwo Sic!
  • Ruh, Brian. 2004. Stray Dog of Anime: The Films of Mamoru Oshii. Houndmills Basingstoke: Macmillan.
  • Figielski, Łukasz.2002. Czym jest rzeczywistość? – rozmowa z Mamoru Oshii, reżyserem filmu Avalon, "Stopklatka", 12/04, http://www.stopklatka.pl/wywiady/wywiad.asp?wi=8197, dostęp 16/03/2011.
  • Brown, Steven T. 2010. Tokio Cyberpunk: Posthumanism In Japanese Visual Culture. Houndmills Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Sontag, Susan. 2012. Wyobrażenia katastrofy. W: S. Sontag. Przeciw interpretacji i inne eseje. Tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  • Stam, Robert. 2000. Film Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell.
  • Foucault, Michel. 2005. Inne przestrzenie. Heterotropie. Tłum. A. Rejniak-Majewska. „Teksty Drugie”, nr 6.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d2d78cce-f8a8-4a29-ae03-d62b70c9f6bc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.