Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | VIII (2/2013) | 339-351

Article title

Rodzina i szkoła a zachowania agresywne młodzieży

Content

Title variants

EN
Family and school and aggressive behaviours of youth

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Zachowania agresywne zaczynają być codziennością życia szkoły, z czym ani rodzina, ani sama szkoła nie umie sobie poradzić. Jeżeli chodzi o przyczyny środowiskowe, to źródeł takich zachowań należy szukać u rodziców i nauczycieli. Proces wychowawczy ma różne style, stąd i różne późniejsze zachowania dzieci. Wpływ rówieśników, przyjaźnie, społeczne nastawienia – mogą albo tonować niektóre zachowania, albo prowokować do rozwoju agresji (np. naśladownictwo w zachowaniach). W swoim artykule starałem się przeanalizować zachowania, zwłaszcza rodziny i szkoły, które to poparte zostały badaniami przyszłych nauczycieli, gdzie konkluzje mogą zaskakiwać, ale i skłaniać do refleksji.
EN
Aggressive behaviours begin to be a commonplaceness of the life of the school, with which neither family nor the school itself can cope. In relation to environmental causes, one should look for sources of such behaviours in parents and teachers. The educational process has various styles which leads to children’s various later behaviours. Peers’ influence, friends, social attitudes – they can either tone down some behaviours, or provoke a development of aggression (e.g. mitation of behaviours). I tried to analyse behaviours in my article, especially the family and the school, which are supported by the research of future teachers, and the conclusions can be surprising, but they induce reflections.

Year

Volume

Pages

339-351

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

  • Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze

References

  • Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C., ART – Program Zastępowania Agresji , wyd. popraw., Instytut Amity, Warszawa 2004.
  • Leary M., Wywieranie wrażenia na innych, GWP, Gdańsk 2002.
  • Lefrancois G.R., Of children – an Introduction to Child and Adolescent Development, Wyd. Wadsworth, Thomson Learning, Belmont 2001.
  • Potempska E., Kołodziejczyk A., Trening Zastępowania Agresji cz. I, „Remedium” 2001, nr 12.
  • Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
  • Shaffer D.R., Developmental Psychology: Childhood and Adolescence, Wyd. Wadsworth, Thomson Learning, Belmont 2002.
  • Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, wyd. I, Wyd. Uniwer. Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 56, poz. 458).
  • Wu M.L., A Comparison of PISA and TIMSS 2003 achievement results in Mathematics, AERA Annual Meeting, New York 2008.
  • Zajdel K., Społeczne konteksty wyborów edukacyjnych gimnazjalistów szkół wiejskich, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009.
  • http://www.www.amity.pl/?str=ewaluacja_tza [dostęp: kwiecień 2012].
  • http://www.cda.pl/video/86850e4/Caly-film-Nasza-Klasa-2007-Dramat [dostęp:21.05.2014].
  • Strona Policji z przestępstwami nieletnich: http://statystyka.policja.pl/st/wybranestatystyki/przestepczosc-w-szkole/50868,Przestepczosc-w-szkole-i-i-innychplacowkach-oswiatowych.html

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2082-9019
ISSN
2300-5866
ISBN
978-83-62618-10-1

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d2e7cc0a-33d6-454d-a32f-cc31f8ea4efe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.