Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14/3 | 65-85

Article title

Children’s theatricals and other games in E. Nesbit’s The Enchanted Castle and David Almond’s Kit’s Wilderness

Title variants

PL
Zabawy teatralne w powieściach The Enchanted Castle E. Nesbit i Kit’s Wilderness Davida Almonda

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The motif of children-characters making a theatrical performance, found in many children’s texts, is considered on the basis of E. Nesbit’s The Enchanted Castle (1907) and David Almond’s Kit’s Wilderness (1999) where it is made parallel with children’s other playful activities. Though an improvised performance in Nesbit’s humorous novel contrasts with a controlled and structured activity in Almond’s more sombre text, the two books share a metafictional interest in the power of imagination and its relation to hidden aspects of reality. Play-as-performance is also parallel to other games which introduce elements of the fantastic, of metaleptic transgression, and of ritual initiation. Both novels link childhood, imagination and creativity in a way reminiscent of Romantic ideas.
PL
Obecny w wielu tekstach motyw teatralnego przedstawienia organizowanego przez dzieci omawiany jest na przykładzie powieści E. Nesbit Zaczarowany zamek (1907) oraz Powrót z bezkresu (1999) Davida Almonda. Oba teksty ustanawiają ekwiwalencję między przedstawieniem, mającym wiele cech zabawy, a innymi czynnościami dzieci. Choć wiele różni humorystyczną powieść Nesbit od znacznie poważniejszego tekstu Almonda, łączą je motywy metafikcyjne oraz zainteresowanie mocą wyobraźni zwłaszcza w relacji do ukrytych wymiarów rzeczywistości. Inne zabawowe czynności dziecięcych postaci wprowadzają elementy fantastyczne, metalepsję, a także sugerują rytuał inicjacji. Obie powieści wykorzystują motywy dzieciństwa, wyobraźni i twórczości w sposób bliski paradygmatowi romantycznemu.

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Almond, David (2008 [1999]). Kit’s Wilderness. London: Hodder.
  • Bakhtin, Mikhail (1984). Rabelais and His World. Trans. Helene Iswolsky. Bloomington: Indiana UP.
  • Barrie, J. M. (1976 [1904]). Peter Pan. Harmondsworth: Puffin Books.
  • Briggs, Julia (1997). The Woman of Passion: The Life of E. Nesbit 1858-1924. London: Penguin.
  • Burnett, Frances Hodgson (2002 [1905]). A Little Princess. New York: Penguin.
  • Caillois, Roger (2001). Man, Play and Games. Trans. Meyer Barash. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
  • Carroll, Lewis (1966 [1865]). Alice’s Adventures in Wonderland. London: Macmillan.
  • Cieślikowski, Jerzy (1985). Wielka zabawa: Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Wrocław: Ossolineum.
  • Cirlot, Juan Eduardo (2001). A Dictionary of Symbols. Trans. Jack Sage. London: Routledge.
  • Cooper, Susan (2010 [1999]). King of Shadows.. London: Red Fox.
  • Edgeworth, Maria (1897). The Parent’s Assistant, or, Stories for Children. 1796. London – New York: Macmillan.
  • Huizinga, Johan (1949 [1944]). Homo Ludens: A Study of the Play Element in Culture. London: Routledge and Kegan Paul. Available at <http://art.yale.edu/file_columns/0000/1474/homo_ludens_johan_huizinga_routledge_1949_.pdf>. Accessed 17.05.2016.
  • Kipling, Rudyard (1906). Puck of Pook’s Hill. Leipzig: Tauchnitz.
  • Latham, Don (2008). “Empowering adolescent readers: Intertextuality in three novels by David Almond”. Children's Literature in Education 39/3: 213-226.
  • Molesworth, Mrs. [Mary Louisa] (1988 [1877]). The Cuckoo Clock. London: Puffin.
  • Nesbit, E. (1968 [1907]). The Enchanted Castle. London – New York: J.M. Dent and E.P. Dutton.
  • Nesbit, E. (2008 [1902]). Five Children and It. London: Puffin.
  • Nesbit, E. (1995a [1905]). The Railway Children. London: Penguin.
  • Nesbit, E. (1995b [1901]). The Wouldbegoods. Ware: Wordsworth.
  • Nesbit, E. (1980 [1910]). The Magic City. London: Macmillan.
  • Okoń, Wincenty (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Smith, Peter K. (2010). Children and Play: Understanding Children’s Worlds. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Stevenson, Robert Louis (1973 [1883]). The Treasure Island. London: Heinemann.
  • Streatfeild, Noel (2004 [1936]). Ballet Shoes. London: Puffin.
  • Watts, Isaac (1986 [1715]). Divine and Moral Songs for Children. New York: Hurd and Houghton. Available at . Accessed 9.09.2006.
  • Węgrodzka, Jadwiga (2007). Patterns of Enchantment: E. Nesbit and Traditions of Children’s Literature. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Węgrodzka, Jadwiga (2014). “Ghosts and their stories in children’s fiction”. In: Anna Kędra-Kardela, Andrzej Sławomir Kowalczyk (eds.). Expanding the Gothic Canon: Studies in Literature, Film and New Media. Frankfurt am Main: Peter Lang, 193-217.
  • Węgrodzka, Jadwiga (2016). “The construction of the child in Isaac Watts’s Divine Songs for Children”. In: Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris (eds.). From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, 465-480.
  • Zgorzelski, Andrzej (2004). Born of the Fantastic. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1732-1220
ISSN
2451-1498

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d55346aa-1c57-4a29-a5a8-f98a6328fb06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.