EN
In this article, the authors take issue on the sufficiency and defining appropriateness of Polish foreign policy in relation to Germany and Russia only in terms of geopolitical and historical. At the same time trying to answer the question of how a change in the practice of foreign policy by the new conservative-liberal coalition (since 2007) is merely a change of style, and how much real qualitative change in the approach of Warsaw to Russia and Germany. In relation to Germany becomes pronounced distancing friendly policy, where political interaction is less dominated by the politics of history. Recent events related to the accident Smolensk also helped to break the existing climate of distrust between Moscow and Warsaw and possible policy slow approximation. Numerous acts of solidarity, both Russian society as well as Russia’s political elite also allow you to trust that the normalization of relations between Poland and Russia will continue.
PL
Przystąpienie Polski do NATO (1999) i Unii Europejskiej (2004) miało zakończyć formułowanie polskiego interesu narodowego wyłącznie w kategoriach geopolitycznych, to jednak okazuje się, że położenie Polski między Moskwą a Berlinem nadal determinuje politykę zagraniczną Warszawy. Niemniej nie bez znaczenia jest rozróżnienie stosunku Warszawy do Berlina i relacji między Warszawą a Moskwą. Ważne znaczenie w intensywności geopolitycznego rozumienia bilateralnych stosunków między Rosją a Polską mają odradzające się tendencje neoimperialne w Rosji, a także poszukiwanie nowej tożsamości rosyjskiej, gdzie elementy czasu sowieckiego nierzadko odgrywają konstytutywną rolę. W niniejszym artykule autorzy podejmują zagadnienie wystarczalności i zasadności definiowania polskiej polityki zagranicznej w odniesieniu do Niemiec i Rosji.