Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1 | 46-55

Article title

Rodzice jako fundament rozwoju i wychowania dziecka ku dojrzałości

Content

Title variants

EN
Parents as a foundation for development and upbringing a child to maturity

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rodzina jest dla dziecka modelem społeczeństwa. Stosunki panujące w niej są dla dziecka źródłem informacji o tym, jak dorosłe osoby odnoszą się do siebie. Dziecko obserwuje świat dorosłych i ich zachowania. Warunkiem pełnego zabezpieczenia rozwoju i dojrzałości dziecka jest miłość otoczenia, akceptacja rodziców i zwartość rodziny. Należyte wypełnienie ról rodzicielskich, uznanie praw i obowiązków dziecka oraz zapewnienie mu warunków wszechstronnego rozwoju decydują o wysokiej wartości rodzinnego środowiska wychowawczego. Mogą w nim rozwijać się i wzrastać wartościowi ludzie, bez zahamowań i uprzedzeń, radośni i otwarci na świat. Rodzina to pierwszy wychowawca dziecka. Prawidłowo funkcjonująca rodzina stwarza najdoskonalsze warunki dla dojrzałości i wzrostu człowieka. Rodzice są najważniejszymi tutorami w rozwoju i wychowaniu dziecka ku dojrzałości.

Year

Issue

1

Pages

46-55

Physical description

Contributors

  • Kolegium Jagiellońskie Toruńska Szkoła Wyższa

References

  • Bajzert R. (1995). Odpowiedzialność rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 2.
  • Dziewięcki M. (2002). Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce: Jedność.
  • Getka B. (1994). Kontakt psychiczny i społeczny z dzieckiem. Edukacja i Dialog, 2, 4.
  • Grochal J., Przyborowska B. (2000). O wychowaniu człowieka. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica.
  • Jundziłł I. (1989). Trudności wychowawcze w rodzinie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Kopeć H. (1995). W zgodzie z sobą i z tobą. Edukacja i Dialog, 7, 18.
  • Kuryluk-Pałasz L. (1996). Wspomnienia z dzieciństwa a życie dorosłe. Edukacja i Dialog, 10, 5.
  • Pawlak A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Pospiszyl K. (1976). O miłości ojcowskiej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
  • Rembowski J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Ruszkiewicz D. (2005). Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinie samotnego ojca. Toruń: Centrum Edukacji Europejskiej.
  • Sarnat-Ciastko A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d62bca81-01a9-4923-b7f8-0793cbf0aaf4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.