Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 7 | 3(24) | 513-523

Article title

Aspekt ekologiczny silnika dwupaliwowego o zapłonie samoczynnym zasilanym paliwem bioetanolowym

Authors

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

W pracy przedstawiono możliwości wykorzystania paliwa bioetanolowego E85 do zasilania dwupaliwowego tłokowego silnika spalinowego. Badania przeprowadzono na 3-cylindrowym silniku o wtrysku bezpośrednim. Paliwo E85 było doprowadzane przez wtrysk do układu dolotowego. Przeprowadzono analizę parametrów termodynamicznych takiego silnika. Okazało się, że ze wzrostem udziału E85 maleje emisja NOx, CO i sadzy, natomiast rośnie emisja THC. Wzrost zawartości THC może być powodowany efektem szczelinowym w komorze silnika. Udział E85 wydatnie wpływa na redukcję emisji sadzy z silnika. Jak wskazuje literatura, redukcja sadzy jest spowodowana udziałem tlenu w paliwie bioetanolowym E85. Wzrost udziału paliwa E85 w ładunku powoduje wzrost udziału fazy spalania kinetycznego.

Contributors

  • Politechnika Częstochowska

References

  • Bhupendra Singh Chauhan, Naveen Kumar, Shyam Sunder Pal, Yong Du Jun, Experimental studies on fumigation of ethanol in a small capacity Diesel engine, “Energy” 2011, 36.
  • Campos-Fernández J., Arnal J. M., Gómez J., Dorado M. P., A comparison of performance of higher alcohols/diesel fuel blends in a diesel engine, “Applied Energy” 2012, 95.
  • Gnatowska R., Formalno-prawne aspekty rozwoju odnawialnych źródeł energii, „Polityka Energetyczna” 2009, t. 12, z. 2/2.
  • Gnatowska R., Pietrzak P., Socio-Economic Development Districtin the Context of Rational Use of Energy and Environment, “Cieplne Maszyny Przepływowe – Turbomachinery” 2013, nr 143. Zeszyty Naukowe nr 1179 Politechnika Łódzka.
  • Gnatowska R., Szumera Sz., Analysis of the Use of the Purposes of Landfill Gas Energy from Waste Landfill, “Cieplne Maszyny Przepływowe – Turbomachinery” 2013, nr 143, Zeszyty Naukowe nr 1179 Politechnika Łódzka.
  • Ihracska B., Korakianitis T., Ruiz P., Emberson D. R., Crookes J. R.,Diez A., Wen D., Assessment of elliptic flame front propagation characteristics of iso-octane, gasoline, M85 and E85 in an optical engine, “Combustion and Flame” 2014, 161.
  • Jamrozik A., Tutak W., A study of performance and emissions of SI engine with a two-stage combustion system, “Chemical and Process Engineering” 2011, 32 (4).
  • Jamrozik A., Tutak W., Kociszewski A., Sosnowski M., Numerical simulation of two-stage combustion in SI engine with prechamber, „Applied Mathematical Modelling” 2013, vol. 37, Issue 5.
  • Jamrozik A., Tutak W., Modelling of combustion process in the gas test engine, “Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, MEMSTECH” 2010, Proceedings of the 6th International Conference.
  • Kowalewicz A., Wołoszyn R., Dwupaliwowy turbodoładowany silnik wysokoprężny zasilany gazem ziemnym i olejem napędowym, „Silniki gazowe wybrane zagadnienia” 2010, Monografia, nr 183.
  • Labeckas G., Slavinskas S., Study of exhaust emissions of direct injection diesel engine operating on ethanol, petrol and rapeseed oil blends, “Energy Conversion and Management” 2009, 50.
  • Luft S., A dual-fuel compression ignition engine – distinctive features, “Combustion Engines” 2010, No. 2 (141).
  • Luft S., Dual-fuel compression ignition engine fuelled with LPG injection at liquid state, “Journal of KONES Powertrain and Transport” 2006, vol. 13, no. 1.
  • Luft S., Dwupaliwowy silnik o zapłonie samoczynnym wybrane zagadnienia procesu spalania. „Journal of KONES” 2004, vol. 11, no 3-4.
  • Moryń-Kucharczyk E., Gnatowska R., Use of Local Renewable Energy Sources and Socio-Economic Development of Municipality, “Energetyka” 2012, nr 12 (690).
  • Piętak A., Wierzbicki S., Imiołek M., Mikulski M., Dwupaliwowy silnik o zapłonie samoczynnym do zasilania biopaliwowych agregatów prądotwórczych, „Journal of KONES” 2009, vol. 16, no. 3.
  • Różycki A., Analysis of performances of a dual-fuel turbocharged compression ignition engine, “Journal of KONES Powertrain and Transport” 2010, vol. 17, no. 3.
  • Stelmasiak Z., Wybrane problemy stosowania gazu ziemnego do zasilania silników o zapłonie samoczynnym, „Archiwum Motoryzacji” 2006, 1.
  • Stelmasiak Z., The combustion controlling in the dual fuel CI engine by pilot dose division, “Combustion engine” 2011, nr 3 (146).
  • Stelmasiak Z., Wpływ wielkości dawki inicjującej oleju napędowego na parametry pracy dwupaliwowego silnika zasilanego olejem napędowym i gazem ziemnym, „Journal of KONES. Combustion Engines” 2001, vol. 8, no 3-4.
  • Szwaja S., Jamrozik A., Tutak W., A Two-Stage Combustion System for Burning Lean Gasoline Mixtures in a Stationary Spark Ignited Engine, „Applied Energy” 2013, 105.
  • Türköz N., Erkus B., Karamangil M. I., Sürmen A., Arslanoglu N., Experimental investigation of the effect of E85 on engine performance and emissions under various ignition timings, “Fuel” 2014, 115.
  • Tutak W., An analysis of EGR impact on combustion process in the SI test engine, “Combustion Engines” 2012, vol. 148, no. 1.
  • Tutak W., Bioethanol E85 as a fuel for dual fuel diesel engine, “Energy Conversion and Management” 2014, 86.
  • Tutak W., Jamrozik A., Generator gas as a fuel to power a diesel engine. “Thermal Science” 2014, vol. 18, no. 1.
  • Tutak W., Jamrozik A., Kociszewski A., Improved emission characteristics of SI test engine by EGR, “Proceedings of 7th International Conference on Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, MEMSTECH” 2011.
  • Tutak W., Jamrozik A., Kociszewski A., Three dimensional modelling of combustion process in SI engine with exhaust gas recirculation, “International Conference on Heat Engines and Environmental Protection” 2011.
  • Tutak W., Modelling and analysis of some parameters of thermal cycle of IC engine with EGR, “Combustion Engines” 2011, no 4, (147).
  • Wierzbicki S., Effect of the parameters of pilot dose injection in a dual fuel diesel engine on the combustion process, “Journal of KONES Powertrain and Transport” 2011, vol. 18, no. 3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1899-3524

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d670a139-6185-4bd5-830a-736e83f4dc46
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.