PL
W artykule podjęto problematykę aktywizowania uczniów w procesie dydaktycznowychowawczym. Skupiono się na takich zabiegach edukacyjnych, które uwzględniają humanistyczne podejście wobec ucznia oparte na współpracy i dialogu, stosowaniu problemowych metod kształcenia oraz zróżnicowanych form pracy. Nowe wymagania i oczekiwania stawiane przed nauczycielem określają go jako jednostkę twórczą, kreatywną, otwartą na zmiany, posiadającą zdolności i umiejętności współpracy, komunikacji oraz gotowości do uczenia się od innych oraz uczenia innych. Biorąc pod uwagę dotychczasowe badania oraz doświadczenia z praktyki edukacyjnej w polskiej szkole przeważa podający, frontalny model kształcenia, w którym dominującą rolę sprawuje nauczyciel. Zatem istnieje konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na kształtowanie takich kompetencji i umiejętności wśród przyszłych nauczycieli, które pozwolą im na inspirowanie zmian w procesie dydaktyczno-wychowawczym, twórczych rozwiązań do praktyki edukacyjnej oraz działania pełne inwencji.
EN
Article discusses the process of activating skills students' in the didactical-educational process. The focused on such educational procedures that take into account humanistic approach against a student based on cooperation and dialogue, application of problem training methods and different forms of work. New demands and expectations placed before the teacher define it as a creative unit, creative, open to change, which has the capacity and skills of cooperation, communication and the willingness to learn from others and teach others. Taking into account existing research and experience with educational practice prevails in Polish school is frontal model of education, where the teacher holds a dominant role.There is a need to pay special attention to the development of these competencies and skills among future teachers, which allow them to inspire change in the didacticaleducational process, creative solutions to educational practice and action full of inventiveness.