Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2/42 | 101-120

Article title

The Public and Social Character of Love in the History of Sociological Thought

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Społeczny i publiczny charakter miłości w historii myśli socjologicznej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The starting point of this paper is represented by the research carried out by the study group of Social-One (Iorio, 2014; 2015; Araújo et al., 2015; Araújo et al., 2016; Martins, Cataldi, 2016), which recognised a public dimension and not only the intimate and personal dimension of love in today’s society. Taking as a reference point the work of Luc Boltanski, L’amour et la justice comme competences (1990), the research of the study group has proposed to widen the circle of sharing to go beyond the input from classic sociologists with a new conceptual category of love linked to agape. This path has actually already been begun by some well-known scholars – including Simmel (1907; 1921; 1989; 2001), Sorokin (1954), Giddens (1992), Luhman (1987) and Honneth (1990) – on the shoulders of whom it has already been possible to see the historical path of the transformation of the concept. However, the “agape” action brings something new to the social sciences: agape, in fact, introduces emerging characteristics, which at the same time, is linked to and transcends the way love is understood as “eros” and “philia”, defining itself as a key to gaining insight into a primarily empirical social reality, based on unconditional love of one’s neighbour. On this basis, the paper traces the path that the concept of love has had in the history of sociological thought, enlightening its public and social characters and proposing a research project based on love as agape.
PL
Punktem wyjścia niniejszego artykułu są badania przeprowadzone przez grupę badawczą Social-One (Iorio, 2014; 2015; Araújo i in., 2015; Araújo i in., 2016; Martins, Cataldi, 2016), które uznały publiczny, a nie tylko wewnętrzny i osobisty wymiar miłości we współczesnym społeczeństwie. Mające za punkt odniesienia pracę Luca Boltanskiego, L'amour et la justice comme competences (1990), badania doprowadziły do wypracowania propozycji poszerzenia kręgu dzielenia się poprzez wskazanie nowej kategorii konceptualnej miłości jako agape, wychodząc tym samym poza ujęcia klasycznych socjologów. Drogę tę wyznaczyli już niektórzy znani uczeni – między innymi: Simmel (1907, 1921, 1989, 2001), Sorokin (1954), Giddens (1992), Luhman (1987) i Honneth (1990) – w odwołaniu do których można dostrzec historyczną ścieżkę transformacji koncepcji. Mimo to miłość jako agape wnosi coś nowego do nauk społecznych: agape wprowadza cechy, które z jednej strony są powiązane, a z drugiej wykraczają poza rozumienie miłości jako „eros” i „philia”, a jej ujęcie staje się kluczem do uzyskania wglądu w poznawaną empirycznie rzeczywistość społeczną, opartą na bezwarunkowej miłości bliźniego. Na tym fundamencie artykuł prezentuje drogę pojęcia miłości w historii myśli socjologicznej, podkreślając jej publiczny i społeczny charakter, a także przedstawiając propozycję projektu badawczego odwołującego się do miłości jako agape.

Year

Volume

Pages

101-120

Physical description

Contributors

  • Sapienza University of Rome

References

  • Adorno, Theodor W. Minima moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben. Frankfurt am Main: Suhrkamp 1951.
  • Araújo, Vera, Silvia Cataldi, Gennaro Iorio. L’amore al tempo della globalizzazione. Verso un nuovo concetto sociologico. Roma: Città Nuova, 2015.
  • Araújo, Vera, Silvia Cataldi, Gennaro Iorio. Culture of Peace. The Social Dimension of Love. Torino/Paris: Harmattan, 2016.
  • Bauman, Zygmunt. Liquid Love. On the Fragility of Human Bonds. Cambridge: Polity Press, 2003 [In Italien: Amore liquido. Sulla fragilità dei legami affettivi. Roma–Bari: Laterza, 2004].
  • Beck, Ulrich. Risikogesellschaft: auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1986.
  • Beck, Ulrich, Elisabeth Beck. Das ganz normale Chaos der Liebe. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1990.
  • Bellah, Robert N. “Max Weber and World-Denying Love: A Look at the Historical Sociology of Religion”. Journal of the American Academy of Religion 2 (1999): 277–304.
  • Bianco, Adele. “Georg Simmel: le forme dell’amore”. Società mutamento politica 4 (2011): 51–63.
  • Boltanski, Luc. L’Amour et la Justice comme compétences. Trois essais de sociologie de l’action. Paris: Métailié, 1990.
  • Boltanski, Luc. Stati di pace. Per una sociologia dell’amore. Milano: Vita e Pensiero, 2005.
  • Bourdieu, Pierre. La domination masculine. Paris: Seuil, 1998.
  • Cataldi, Silvia, Anna M. Leonora. “Bibliografia ragionata su amore e agape”. In: Vera Araùjo, Agire agapico e scienze sociali, Atti del seminario internazionale Castelgandolfo (Roma), 6–7 giugno 2008, www.social-one.org.
  • Colasanto, Michele, Gennaro Iorio. “Sette proposizione sull’Homo Agapicus”. Nuova Umanità 182 (2009): 252–278.
  • Collins, Randall. Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press, 2004.
  • Elias, Norbert. Über den Prozeß der Zivilisation. Vol. 2 voll. Basel: Haus zum Falken, 1939.
  • Fornari, Silvia. “Amore, lusso e capitalismo. Werner Sombart e la secolarizzazione dell’amore. Come la trasformazione dell’erotismo e del rapporto tra i sessi ha influenzato la nascita del nuovo spirito capitalistico-borghese”. Dada. Rivista di antropologia globale 1 (2015): 73–94.
  • Foucault, Michel. La volonté de savoir. Paris: Gallimard, 1976.
  • Giddens, Anthony. The Transformation of Intimacy: Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. Stanford CA: Stanford University Press, 1992.
  • Gouldner, Alvin W. The Coming Crisis of the Western Sociology. New York: Basic books, 1970.
  • Hochschild, Arlie R. The Commercialization of Intimate Life. Notes from Home and Work. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2003.
  • Honneth, Axel. Kampf um Anerkennung. Grammatik sozialer Konflikte. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992.
  • Iorio, Gennaro. “L’amore agape. Uno strumento di analisi”. In: Vera Araújo, Silvia Cataldi, Iorio Gennaro, L’amore al tempo della globalizzazione. Verso un nuovo concetto sociologico, 23–46. Roma: Città Nuova, 2015.
  • Iorio, Gennaro. Elementi di sociologia dell’amore. La dimensione agapica nella società. Roma: Natan, 2014 [In English: Sociology of Love. The Agapic dimension of Societal Life. Vernon Press, 2017].
  • Kaufmann, Jean-Claude. Premier matin. Comment naît une histoire d’amour. Paris: Armand Colin, 2002.
  • Lo Presti, Alberto. “Prefazione all’edizione italiana”. In: Pitirim A. Sorokin, Il potere dell’amore, 2-10. Roma: Città Nuova, 2005.
  • Luhmann, Niklas. Liebe als Passion. Zur Codierung von Intimität. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982.
  • Marcucci, Nicola. “Lotta per il riconoscimento, Recensioni”. Jura Gentium, Rivista di filosofia del diritto internazionale e della politica globale (2005). www.juragentium.org/books/it/honneth.htm.
  • Melucci, Alberto. Verso una sociologia riflessiva. Ricerca qualitativa e cultura. Bologna, Il Mulino, 1998.
  • Paglione, Maria L. “Dono e Amore Creativo Altruistico. Riflessioni a partire dal pensiero del sociologo Pitirim Aleksandrovich Sorokin”. In: Vera Araùjo, Agire agapico e scienze sociali, Atti del seminario internazionale Castelgandolfo (Roma), 6–7 giugno 2008, www.social-one.org.
  • Paglione, Maria L. “Per un dialogo tra dono e amore. Alcuni spunti per un’intuizione di natura meta-sociologica”. Sophia. Ricerche su i fondamenti e la correlazione dei saperi 1 (2013): 63-72.
  • Polanyi, Karl. The Great Transformation. The Political and Economic Origins of Our Time. Boston: Beacon Press, 1944.
  • Simmel, Georg. „Fragment über die Liebe“. Logos 1 (1921): 1–54.
  • Simmel, Georg. Filosofia dell’amore. A cura di Marco Vozza. Roma: Donzelli, 2001.
  • Sombart, Werner. Luxus und Kapitalismus. München, Leipzig: 1913.
  • Sorokin, Pitirim A. Altruistic Love: A study of American Good Neighbors and Christian Saints. Boston: Beacon, 1950.
  • Sorokin, Pitirim A. The Ways and the Power of Love. Boston: The Beacon Press, 1954 [In Italian: Il potere dell’amore. Roma: Città Nuova Editrice, 2005].
  • Sorokin, Pitirim A. “Integralism Is My Philosophy”. In: This Is My Philosophy, ed. Whit Burnett, 180–189. New York: Harper, 1957.
  • Symonds, Michael, Jason Pudsey. “The Forms of Brotherly Love in Max Weber’s Sociology of Religion”. Sociological Theory 2 (2006): 133–149.
  • Weber, Max. “Zwischenbetrachtung”. Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik 2 (1916): 335–421.
  • Weber, Max. Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie. Vol. I–III. Tübingen: Mohr, 1920.
  • Zaretti, Alessia. Religione e modernità in Max Weber. Per un’analisi comparata dei sistemi sociali. Milano: Franco Angeli, 2003.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-da278a16-77f0-406f-9466-40e29aa02001
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.