EN
Perspective. The popularity of online media aimed at active and passive enthusiasts of various martial arts results from the content offered to consumers. Problem. The aim of this article is to investigate questions concerning the thematic model of the e-magazine addressed to people interested in selected martial arts as popularized by mass media in the light of STP (Segment-Target- Position) strategy. Method and Results. Qualitative content analysis reveals no significant differences in the use of STP strategies in the selection of content and forms of expression among 20 e-magazines : in Polish and in English from Great Britain, Ireland, the Netherlands and) Poland published between 1999 and 2017) surveyed herein. Also absent was any in-depth thematic positioning due to the attributes and origins of individual combat sports.Conclusions. This analysis further documents the lack of many thematic categories, relevant in terms of STP theory, such as ‘expert opinions’ and ‘verification of the knowledge and skills of publication characters’ relevant from the point of view of quality in sports.
PL
Tło. Popularność mediów internetowych skierowanych do aktywnych i biernych entuzjastów sportów walki wynika z treści oferowanych konsumentom. Problem. Celem artykułu jest zbadanie zagadnienia modelu tematycznego e-magazynu skierowanego do osób zainteresowanych wybranymi sportami walki popularyzowanego przez środki masowego przekazu w świetle strategii STP (Segmentacja-Targetowanie-Pozycjonowanie). Metoda i wyniki. Jakościowa analiza nie wykazuje istotnych różnic w stosowaniu strategii STP w doborze treści i form wypowiedzi wśród badanych dwudziestu e-czasopism (polsko- i angielskojęzycznych z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i Polski z lat 1999-2017). Nie było też pogłębionego pozycjonowania tematycznego ze względu na atrybuty i pochodzenie poszczególnych sportów walki. Konkluzje. Analiza ta dodatkowo dokumentuje brak wielu kategorii tematycznych. istotnych dla teorii STP. takich jak „opinie ekspertów” oraz „weryfikacja wiedzy i umiejętności bohaterów publikacji” ważnych z punktu widzenia teorii jakości w sporcie.