Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 6 | 01-212

Article title

The Values of Employment from the Perspective of the Elderly

Content

Title variants

PL
Wartości wypływające z wykonywania pracy z perspektywy osób starszych

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
Work is of primary value in a person’s life, as, over the course of a lifetime, it occupies more than half of adulthood. Its meaning has individual value for every person. With respect to the research conducted so far, this article presents the values that arise from performing work by elderly people. The experience of professional work has made it possible to distinguish such values as: meaning of life, responsibility, loyalty, trust, education and development.
PL
Praca jest naczelną wartością w życiu człowieka. W biegu jego życia zajmuje ona ponad połowę życia osoby dorosłej. Jej znaczenie ma indywidualną wartość dla każdego człowieka. W prezentowanym artykule, w odniesieniu do dotychczas prowadzonych przeze mnie badań, wskazano wartości, jakie wypływają z wykonywania dla osób starszych pracy. Doświadczenia pracy zawodowej pozwoliły na wyodrębnienie takich wartości jak: poczucie sensu życia, odpowiedzialność, lojalność, zaufanie, edukacja i rozwój.

Year

Issue

6

Pages

01-212

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • The Pedagogical University of Cracow, Poland

References

  • Aleksander, T. (2018). Formy i proces dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników w zakładzie pracy. In: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (eds.), Edukacyjne konteksty współczesności z myślą o przyszłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Derbis, R. (1987). Poczucie odpowiedzialności i swoboda działania. Przegląd Psychologiczny XXX, No. 3.
  • Giddens, A. (2008). Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Guichard, J. (2016). Poradnictwo konstruowania życia i pracy na rzecz budowy zrównoważonego ludzkiego świata/ Life- and working-design interventions for constructing a sustainable human(e) world. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, vol. 5. p. 13-24/179–190.
  • Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Łukasik, J.M., Jagielska K. (2018). Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości, Studia Edukacyjne (in press).
  • Łukasik, J.M., Nowosad I. (2018). Przywództwo i zaufanie w środowisku szkolnym. Uwagi na kanwie rozwoju szkoły, Studia Edukacyjne (in press).
  • Nowicka-Kozioł, M. (2000). Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
  • Obuchowski, K. (1999). Adaptacja twórcza. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  • Pikuła, N.G. (2017). Czynniki różnicujące przebieg kariery zawodowej kobiet i mężczyzn – z perspektywy osób starszych. Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, No. 2, p. 95–111.
  • Pikuła, N.G. (2016). Poczucie sensu życia osób starszych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Pikuła, N.G. (2016a). Potencjał seniorów na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, No. 3, p. 7–20.
  • Pikuła, N.G. (2016b). Rozwój zawodowy a aktywność emerytowanych nauczycieli. In: Jagielska K., Łukasik J.M., Pikuła N.G. (eds.), Rozwój nauczyciela: od wczesnej do późnej dorosłości (p. 181–198). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Pikuła, N.G. (2016c). Rozwój zawodowy i zawodowa satysfakcja w perspektywie osób starszych, Labor et Educatio, No. 4, p. 201–217.
  • Pikuła, N.G. (2017a). Senior na (po)nowoczesnym rynku pracy. Ruch Pedagogiczny, No. 2, p. 77–86.
  • Pikuła, N.G. (2017b). Sukcesy osobiste i zawodowe emerytowanych nauczycieli: wskazania do doskonalenia czynnych zawodowo nauczycieli. In: J. Madalińska-Michalak (ed.), O nową jakość edukacji nauczycieli (p. 309–325). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Pikuła, N.G. (2017c). Znaczenie pracy zawodowej dla osób po 60 roku życia. Studia Edukacyjne, No. 44, p. 301–312.
  • Szlendak, T. (2015), Zaufanie, In: Bogunia-Borowska (ed.), Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości. Kraków: Znak.
  • Trafiałek, E. (2003). Polska starość w dobie przemian. Katowice: Uniwersytet Śląski.
  • Zimny, Z. (1984). Odpowiedzialność obiektywna, subiektywna i społeczna. Przegląd Psychologiczny XXVII, No. 4.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-de7f0b41-47c5-4c09-a91b-0c4fc1b53cf3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.