Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 12 | 4 | 387-399

Article title

Methods of Increasing Labour Productivity in Service Enterprise*

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In the era of innovation resulting from intense competition on a global scale, a modern enterprise, especially a service one, needs to keep pace with the changing market conditions. One of the requirements, under the process of “technologization” of economic activities that determines the survival and development of an enterprise, is the ability to increase the level of labour productivity. Identifying the determinants of labour productivity in the enterprise, to a large extent, affects the building of its competitive position and market advantage. As service companies are exposed to substantial uncertainty and risk, they are particularly focused on finding ways to rationalize costs and increase efficiency. The aim of this article is to present the methods of increasing labour productivity in a modern service enterprise. The research methods undertaken include an analysis of secondary sources as well as a case study of a specific service enterprise.

Year

Volume

12

Issue

4

Pages

387-399

Physical description

Dates

published
2017-12-11

Contributors

  • Bialystok University of Technology
  • Bialystok University of Technology
  • Bialystok University of Technology

References

  • Amstrong M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Blinowski F. 1955. Wydajność pracy i drogi walki o jej podniesienie. Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do? tab=table&init=1&language=en&pcode=tesem 160&plugin=1 (access: 18.07.2016).
  • Filipowicz G. 2013. Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników. Oficyna a Wolter Kluwer business, Warszawa.
  • Gronroos Ch. 2007. Service management and marketing. Customer Management in Service Competition. Third edition. John Wiley & Sons.
  • Homburg C., Günther C., Fabnacht M. 2000. Die Industrie muss ihren Service aktiv vermarkten. Absatzwirtschaft, 10.
  • Keh H.T., Pang J. 2010. Customer Reactions to Service Separation. Journal of Marketing, March.
  • Kianto A., Hurmelinna-Laukkanen P. 2010. Intellectual capital in service- and product-oriented companies. Journal of intellectual capital, 11(3).
  • Lazear E.P. 2000. Performance Pay and Productivity. American Economic Review, 90(5): 1346-1361.
  • Martino R. 2015. Convergence and growth. Labour productivity dynamics in the European Union. Journal of Macroeconomics, 46.
  • Meager N., Speckesser S. 2011. Wages, productivity and employment: A review of theory and international data. European Employment Observatory Thematic expert ad-hoc paper. Institute for Employment Studies, Sovereign House, Brighton.
  • Pagliacci G.R., Kędzior Z. 2006. Informacyjna rola sprzedawców w przedsiębiorstwie. Marketing i Rynek, 11.
  • Rollnik-Sadowska E. 2015. Bariery popytu na pracę w wymiarze regionalnym na przykładzie podlaskich producentów bielizny. In: Polityka ekonomiczna. Eds. J. Sokołowski, A. Żabinski. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 402: 318-326.
  • Sasin M. 2015. Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Helion, Gliwice.
  • Sigala M. 2004. Using the data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector. Journal of Travel and Tourism Marketing, 16(2/3): 39-60.
  • Skąpska E. 2014. Znaczenie innowacji produktowych w usługach. In: Usługi 2014. Wybrane uwarunkowania rozwoju usług. Eds. M. Pluta- Olearnik, S. Wrona. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 354: 150-159.
  • Skąpska E., Samul J. 2015. Human capital indicators in service industries: from workforce profile to output measures. European Scientific Journal, 11(10): 276-285.
  • Skąpska E. 2016. Analysis of multidimensional information structures in economic service process -nonlinear approach. European Journal of Service Management, 17(1): 51-56.
  • Syverson Ch. 2011. What Determines Productivity? Journal of Economic Literature, XLIX.
  • Smid W. 2012. Boss leksykon. Publishing Hause Dr Lex, Kraków.
  • Szapiro M. 1951. Wydajność pracy w planie sześcioletnim. PWG, Warszawa.
  • Tyllinger T. 1926. Wydajność pracy. Drukarnia Ziemi Kaliskiej, Warszawa.
  • Wyrwicka M.K. 2010. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie usługowym. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Zarządzanie pracą: organizowanie, planowanie, motywowane, kontrola. 1999. Eds. Z. Jasiński. Placet, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-dee5d593-1c39-4335-978d-943a8448112b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.