Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 3 | 151-162

Article title

Liderki pokolenia Z

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Women leaders of Generation Z

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W świecie VUCA na rynku pracy liczą się określone kompetencje, do których zalicza się m.in. kreatywność, odporność psychiczną, prospekcję, umiejętność wykorzystywania przypadkowych zdarzeń, umiejętność budowania zespołów i zarządzania nimi itp. O byciu liderem decyduje wiele czynników, jednak przegląd literatury przedmiotu wskazuje na to, że przywódcy posiadają odpowiednie cechy/kompetencje, które umożliwiają im przewodzenie innym i motywowanie ich do wspólnych działań. Lider potrafi przekonać ludzi do swoich idei i sprawić, że wspólnie będą dążyć do realizacji zamierzonego celu. W niniejszym artykule zostały przedstawione wyniki badania jakościowego, przeprowadzonego metodą studium przypadku. Celem badania było poznanie i określenie motywów podejmowania przez liderki pokolenia Z działań z obszaru rozwoju i zarządzania własnymi zasobami, a także przywództwa i zarządzania zasobami osobowymi innych osób. W tym kontekście istotne stało się również wyeksponowanie czynników wspierających liderów do podejmowania działań na rzecz rozwoju siebie i innych. Analiza przedstawionego przypadku wskazuje, że czynnikami motywującymi do działania były motywacja wewnętrzne i zewnętrzna, wsparcie rodziny, odpowiednie cechy charakteru, znajomość siebie. Realizacja projektu pozwoliła badanej rozwinąć kompetencje miękkie oraz umiejętności budowania i zarządzania zespołem.
EN
n the VUCA world, certain competencies count in the job market, which include creativity, mental toughness, prospectiveness, ability to take advantage of random events, ability to build and manage teams, etc. Being a leader is determined by a number of factors, but a review of the literature on the subject indicates that leaders have the right qualities/ competencies to lead others and motivate them to act together. A leader is able to convince people of his or her ideas and make them work together to achieve the desired goal. This article presents the results of a qualitative study, conducted using the case study method. The purpose of the study was to explore and identify the motives of female leaders of Generation Z to take action in the area of self-development and management of their own resources, as well as leadership and management of the personal resources of others, and to highlight the factors that support leaders to take action for the development of themselves and others. The analysis of the case presented indicates that intrinsic and extrinsic motivation, family support, relevant character traits, and self-knowledge were motivating factors. The implementation of the project allowed the respondent to develop soft skills and team building and management skills

Year

Issue

3

Pages

151-162

Physical description

Dates

printed
2023-09-30

Contributors

  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Armstrong M (1997). Jak być lepszym menedżerem, Warszawa.
  • Ashkenas R. Manville B. (2019). Harvard Business Review. Podręcznik lidera. Poznań.
  • Baczar P. (2021). Dowodzenie działaniami specjalnymi. Warszawa.
  • Bennet H., Lemoine, G.J. (2014). What VUCA Really Means for You. Harvard Businness Review, 1/2.
  • Casey G.W. (2014). Leading in a 'VUCA' world: Volatility. uncertainty. chaos. ambiguity. Fortune, 169(5), 75–76. PMID:25181802 CAST.
  • Dąbrowska-Prokopowska E., Nowacki G. (2020). Młodzi, gniewni i zagubieni, czyli o aktywności politycznej pokolenia Z we współczesnej Polsce. Kwartalnik Trzeci Sektor, 51–52(3–4), 64–79.
  • Gajda K.A. (2020). Nowe pokolenie. W: M. Kopka-Piątek, I. Reichardt (red.), Czy kobiety uratują świat? Feministyczna polityka zagraniczna. Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie, Warszawa, s. 69–83.
  • Goleman D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina, Poznań.
  • Horney N., Pasmore, B., O’Shea, T. (2010). Leadership Agility: A Business Imperative for a VUCA World. People & Strategy, 33(4).
  • House R., Javidan, M., Dorfman, P. (2001). Project GLOBE: an introduction. Applied Psychology: An International Review, 50(4), s. 489–505.
  • Jaroszewska A. (2020). Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznych. Neofilolog, (54/2), 245–268. https://doi.org/10.14746/n.2020.54.2.4
  • Kania S. (2015). Przywódca jako kreator zmian w organizacji. Management Forum, 2(3). 38–43.
  • Karaszewski R., Drewniak R., Skrzypczyńska K. (2019). Ewolucja przywództwa. Toruń.
  • Karna W.J., Knap-Stefaniuk A. (2019). Przywództwo w środowisku wielokulturowym. Humanizacja pracy 1(295), 53–66.
  • Kellerman G.R., Seligman M. (2023). Umsł jutra. Warszawa ołodziej A. (2018). Przywództwo. W: G. Biesok, J. Wyród-Wróbel (red.), Człowiek w organizacji, Warszawa.
  • Leon J., Frąckiewicz J. (2000). Poradnik sprawnego i efektywnego kierowania. Warszawa.
  • Marciniak Z. (2021). Istota współczesnego pojmowania bezpieczeństwa w świecie VUCA. W: D. Kaźmierczak, J. Ropski, O. Wasiuta, W. Zakrzewski (red.), Edukacja w świecie VUCA. Charakterystyka środowiska bezpieczeństwa, 33–48. Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.
  • Michalski E. (2013). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Podręcznik akademicki. Warszawa.
  • Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny 1, 9–22.
  • Owen J. (2003). Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu. Warszawa.
  • Schein E.H., Schein P.A. (2018). Humble Leadership. Warszawa.
  • Simons H. (2009). Case Study Research in Practice. London and New York: Sage Publications, Inc.
  • Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert Jr D.R. (2011). Kierowanie. Warszawa.
  • Świątek W. (2020). Przywództwo w działaniu. Analizy i kierunki rozwoju koncepcji. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  • Yin R. (2015). Qualitative Research from Start to Finish. Guilford Publications. New York.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-df5f7790-983b-4569-ad83-5af8e5deace8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.